Då var helgen slut.

Lyckades ej färdigställa pannan, saknas att göra uttag för rökröret och lite fästen för yttre plåtar mm. Ja provtryckning måste också göras. Den läker säkert i någon svets för det finns så många svetsar och miggen har en tendens att flyta på plåtarna när man krämar ordentligt.


Hade två missar i min ritning, bakre plåt mot asklåda var 40mm fel höjd och kikhål till eldstaden.  Kikhålet fick jag på hjärnan när jag låg i sängen och försökte somna. Men det är åtgärdat nu.


Här är det förbenade kikhålet. 



Här är en bild på ask/sotlådan.



Här saknas en plåt. Det man ser är sotlådan och den skall ej synas.
Det skall en plåt över och sedan isolering.



Här är det lite jobb kvar med fästet till lådan och handtag.
Foten är en 10mm plåt med några förstärkningar och bultar för justering.



Skall försöka förbereda under veckan med fästen och annat smått så jag
kan färdigställa under nästa helg.

Pelletspannan börjar ta form.

Det gick ganska bra att konvertera oljepannan till pellets. Enda överraskningen var el-slingorna som krockade med konvektionsrören. Gick en hel del tid till att anpassa infästningen för el-slingorna. Det fanns 10mm att spela på. Antingen tog dom i konvektorrören eller så tog dom i vattentanken.


Pannan blev ej helt färdig idag. Återstår att svetsa en plåt under brännarluckan och asklåda + sot lock.
 

Här åker oljetarmarna ut


En oljeeldstad.



Test av konvektorrör





Montering eldstad



Mätning av rökrör från eldstad



Montering konvektionsrör och rökrör. (Blästrade)



Svetsning av rören




Saknas mellanvägg som skiljer in och ut gaserna.



Äntligen får man stänga magen på den nya pelletspannan



Här ser man att plåten under brännarluckan sakns.



Sido vy



Och här ser man modifikationen man fick göra för el-slingorna.



Imorgon får man fortsätta men kan bara arbeta till 14:00 för 15:00 spelar
Asplöven en träningsmatch mot Luleå J20.


Plåtarna har kommit och oljetanken är nästan ute.

Ja då börjar arbetsveckan lida mot sitt slut och man får börja med sina egna projekt. Har haft ett litet slitautoljetanken projekt under veckan. Kan säga att det inte var någon givande stund. Fy f....n vilket slit. Tog ca en timme att tömma och rengöra tanken, Kopplade en gammal dammsugare i tankröret så man fick ut den värsta stanken, sedan öppnade jag locket på tanken och sög ur oljan i en grovis, sågade upp ett hål längs ena långsidan och sprutade avfettning i hela tanken sedan var det bara att skölja med vatten och suga ur skiten. Efter det var det såga som gällde, och vilket slit det var. Sågade i tre timmar och var helt slut. Lämnade tre snitt till idag och nu är det färdigt. Har varit ensam så jag orkade inte börja bära ut eländet för då skrapar man alla nymålade väggar i källaren. Får ta det under helgen om jag hinner.


Här är en bild på en slaktad 40åring.



Men det bästa som hänt idag var att jag satt med en arbetskamrat på lunch och sa att det var synd att man inte fått plåtarna till pannan och just då ringer telefonen och jag funderar vem f..n ringer mitt i min lunch men blev glad av att höra att det var lasermannen som hade plåtar för avhämtning. For som en oljad blixt dit och nu är det bara att skära och svetsa så man får byta pannan innan kylan kommer.

Rena och fina plåtar till pelletspannan. Blir en fröjd att svetsa i detta.


Ordern är skickad

Ligger inte på latsidan bara för att det inte händer något på min blogg. Har ändrat vissa saker på min färdiga ritning. Var vissa saker man inte hade tänkt på men nu är dom lösta. Skickade ritningen i fredags till laserfirman och skulle kanske få grejorna under veckan så man får börja bygga ihop pannan.

Sambons son har köpt en BMW 525I som vi har fixat lite med under helgen. Den hade lite taskig gång som vi löste med lite normal service, stift, olja, och alla filter. Den har fortfarande lite tvekningar på hög växel men jag tror det löser sig för med tiden för bränslefiltret var bytt förra årtusendet så det finns säkert lite skit i ledningarna.
 
Här är en bild på den sista ritningen.



Och här en halv bild på en av flera ritningar av delarna.

Då var ritningen färdig.

Äntligen är ritningen färdig. Det var inte det lättaste att lösa placering av alla plåtar och rör för att kunna reparera vid behov och även kunna isolera den. Hoppas det fungerar bra för man vill ju inte riva ner åbäket efter man monterat den.

Så ser ritningen ut. Detta är alla delar som skall laser skäras.



Och här är hela pannan.

Grova ritningar på pannan.

Huga vad det går hjärnceller när man skall försöka konstruera en ny panna. Har sökt efter uppgifter om eldstäder men allt man hittar på nätet är så diffust. Har även försökt hitta mått på konvektionsrören men ingen lycka där heller. Någon hade en uppgift om 50mm rör men det var ej säkra uppgifter. Om jag kan använda 50mm rör så underlättar det bygget men jag funderade om man skulle ha 60mm rör och lägga ena raden på insidan av tanken och den andra raden på utsidan och sedan klä in dessa rör med en plåt och skära hål mellan dessa delar så man får en större vattenmängd i pannan. Med 50mm konvektionsrör och ett 315mm rör till eldstad ligger jag på 140 liter vattenvolym i pannan. Gör jag en plåt på utsidan ökar volymen till 180 liter.


Någon som vet vad man skall ha för avstånd till väggar och tak i eldstaden? Ni ser på mina ritningar att måttet till taket blir 340mm och till bakre väggen 223mm. Om jag kan minska diametern på eldstaden så ökar vattenvolymen. Typ om jag går från ett 315mm rör till ett 270mm rör ökar volymen med 13 liter. Kan jag även sänka taket 150 mm ökar volymen totalt 22 liter.


Mycket att fundera på. Har ni åsikter är de välkomna.

Här är pannan från sida. Mått från brännare till eldstadens tak 340mm och till pannvägg 223mm
Låter deta ok eller skall man minska höjden ?


Här är en ritning vy uppifrån. Där ser man eldstaden som är 315mm rör och konvektionsrören 50mm.  

Var tvungen att lära mig autocad bara för att rita delarna till pannan så jag kan leverera färdiga ritningar till laser skärning, blir mycket billigare att få delarna då.

Renovera dörrar till källaren

Man är väll lite idiotisk när man börjar renovera gamla dörrar från 30-talet. Fast dessa gamla dörrar lär nog överleva mig så lite färg på dom kan inte skada. Fick ta isär en dörr helt för den hade släppt i limningen och hängde lite tokigt. Även låskistan var bytt så de var lite för många hål och en hel del glapp där. Sågade bort alla delar som ej var bra och limmade dit nytt trä och sedan en massa hyvling och slipning före man fick limma ihop hela dörren igen. När dörren var ok så tog jag bort all gammal färg.....och det var inte lite färg kan jag säga det är fler än jag som målat dörren. Sedan var det bara att spackla och slipa så det blir rakt och fint.


 Idag har jag målat första lagret slipgrund.

Bygga ny panna

Jaha då har man äntligen fått tid till att bygga en ny panna. Min befintliga panna är från 60-talet så den är ej så bra att köra pellets i. Har en Albin/Diom Topic+ som skall ändras från olja till pellets. Den måste vara förlagan till Ariterm Biomatic för alla mått och funktioner är samma. Har demonterat hela pannan och tagit lite mått så jag får börja konstruera lite nya plåtar och rör.


Om det är någon som har en Biomatic så kanske ni kunde mäta lite snabbt dessa mått.

  1. Hur grova är dom fyra konvektionsrören?
  2. Hur långa är konvektionsrören
  3. Hur bred, djup, hög är eldstaden?
  4. Hurdant rör går det upp från eldstaden till konvektionsrören

Har ni någon bild på dessa detaljer skulle jag vara evigt tacksam om jag fick dom i min mail.  

Här ser man eldstadenSido vy.Har en helt ny manöverpanel

RSS 2.0