Motorvärmarstolpe

Då var denna helgen slut. Har fixat en motorvärmarstolpe på lördag. Eftersom vi har två bilar och börjar jobba samma tid så fixar inte vårt vanliga 220 uttag motorvärmarna för två bilar. Så jag köpte en byggcentral och svetsade ihop en stolpe som jag monterade byggcentralen på sedan anslöt jag den till 400v och nu har vi kräm så det räcker.



Idag söndag har jag monterat snökedjorna på traktorn och även snöslungan för det lär väll snöa i vinter.



Snöslungan är givetvis ett hemmabygge, man kan väll inte bränna 20-25 tusen på en slunga när man kan få en sådan för 3000 plus 100timmar arbete ;-) 

Byggde snöslungan förra hösten och har kört med den hela förra vintern. Den fungerar bra så länge det ej är blöt snö. Om det är blöt snö så fungerar det bra ändå till man skall lyfta upp slungan eller stannar för då faller snö från tornet ner i rotorn och det blir en cementklump av det hela. Man får skotta blötsnö med frontlastaren och vänta på 1 till 3 minus grader  för att sedan blåsa iväg all snö.

Här börjar den ta form, rotortrumman och vingarna provmonterade.


Här provmonterar jag foten för utkastartornet. Har även svetsat plåten över inkastarvingarna och ramen runt slungan.


Rotorn med inkastarvingarna. Måste tacka Jan Eklund för inkastarvingarna, fick hans vingar för han bytte hela axeln efter att den blivit snedvriden. Min rotor har en genomgående axel tillverkad i en del utan svetsar, splinsen är frästa i axeln och rotorn som sitter på ett fyrkantsrör träs över axeln och låses med en M10 bult mellan inkastarvingarna och rotorn. Minskar risken för snedvridning då. Låsningen syns ej på denna bild för den var ej färdig då.
 

Här är tornet på plats.


Mekanismen för att kunna snurra på utkastartornet var en klurig sak att lösa. (Min traktor har ej så mycket hydralik så man får gott veva tornet) Tillverkade en axel som jag gängade med ett fyrkants järn 10*10mm med 10mm stigning, monterade den i ett uppkapat rör och lagrade den i båda ändorna. Till axeln anslöt jag ett gamalt knutkors från en bils rattaxel och till denna en längre axel med en vev. Sedan tillverkade jag en rund plåt som jag jackade ur med samma stigning som axeln och svetsade tornet på. Denna runda plåt glider på ett lager av fett och är låst i övre kant med en rund plåt så tornet ej lossnar. Det fungerar mycket bra.


Trepunktsfästena är gjorda med två storlekar så det passar dom flesta trektornerna.


Och lite färg måste man väll ha på slungan.


Har kört med slungan hela förra vintern och den fingerar bra så länge det ej är blöt snö. När det är blöt snö så fungerar den så länge man ej stannar för när man stannar så faller det ner snö från tornet och det blir en enda cementklump nertill i utkastaren. Man får gott skotta med frontlastaren och invänta 1-3 minusgrader för att sedan blåsa bort all snö.


Tack och hej. 

Helg

Hlgen går för fort. Man hinner ej med allt man vill.

Lördag var det bilservice för hela slanten. Bytt vinterdäck på fyra bilar, bytt olja och en massa filter på tre bilar och monterat motorvärmare på en bil.

Söndag så var jag och städade efter mig och förde hem alla däcken. Sedan kollade jag hur det var med min flamriktare i pannan. Den fungerar utmärkt så jag snyggade till den lite och skruvade fast den på brännaren. Sedan kollade jag igenom hela pannan och konstaterade att allt fungerar bra.

Bild inne i eldstaden före och efter flamriktaren.




Bild på flamriktaren


En bild på konvektionsrören efter 3 veckors eldande.




Bilder på anslutningen till muren med rökgastempmätare och dragbegränsare.



Så ser det ut när dragbegränsaren är fullt öppen. Man ser rökgastermometerns givare.




Hej då.

Trappstegsbelysning

Förra hösten satte vi in trappstegsbelysning och kablarna blev hängande, skulle fixa kablarna nästa helg förra hösten :-) Idag var jag och hämtade kabelkanaler och fixade upp kablarna så som det var tänkt. Men det var givetvis 30cm för lite kanal så jag får fixa resten nästa helg :-)

Här kommer den efterlängtade kanalen på plats.


Här är det färdigt.



Ganska bra med trappstegsbelysning när man skall smyga i mörkret.



Det var lätt att montera trappstegsbelysningen. Först mäter man och markerar vart man skall borra, efter man borrat skruvar man fast lamporna och monterar ett lock över lampan och locket finns i flera färger. Sedan kopplar man kablarna på baksidan och det är klart.


Tjing.

Flamriktare

På onsdag gjorde jag en provisorisk flamriktare av rostfritt stål, idag tog jag ur brännaren för att se hur det fungerar. De två punkterna som var lite underliga har nu börjat minska i storlek så det verkar fungera. Skall köra ytterligare en vecka och se om dom försvinner helt och sedan bocka en seriös plåt till flamriktare.

Här är den provisoriska plåten.



Här kan ni se skillnaden. Ganska liten men det har bara gått två dagar.

Före



Efter


Tjing.

Hur brinner det

Idag tog jag bort brännaren för att rengöra den, har ej putsat den sedan mars. Tog samtidigt lite invändiga bilder för att se hur det fungerar inne i pannan. Såg då att det var två punkter vid brännarhålet som såg lite misstänksamma ut.

Det verkar som att lågorna kommer i kontakt med pannan. Fast det är konstigt för brännaren slutar inne i eldstaden, kanske någon virvel som uppstår där. Skall göra en flamriktare så får man se om det blir bättre.




Brännaren urplockad, gråaktig sot. Det är lite rök som gör bilden blåaktig.


Här ser man röret från eldstaden.



Sotluckan på pannan borttagen.



Locket borttaget till konvektionsrören som går ner. Lite aska runt rören.



Röret som kommer upp från eldstaden.



Och här är asklådan. Behövs ej tömmas på länge. Stor skillnad mot förra pannan för där fick man gå ner på knä och skrapa ur askan.



Tjing.
RSS 2.0