Då var pannan installerad och klar

Byggen, Pelletspanna / Permalink / 0

Idag kl 21:20 fick jag ta min öl och titta på pannan när den poppade pellets. Pannan är alldeles för bra, rökgastemp på 85 grader med samma inställningar som jag hade 170 grader i förra pannan. Har krutat på lite i brännaren och då kom jag upp i 115 grader. Nu måste jag börja justera på något sätt så tempen stiger i rökgaserna.

Här är alla jädrans rör jag sågat och skruvat ner.



Här är en av tempmätarna men den sitter vid dragbegränsaren så tempen är kanske lite lägre.



Första elden :-)



Här har denn gått i 4-5 minuter och ligger på 75 grader.



Efter ökning på brännaren så var detta maxtemperaturen för i kväll (115 grader).



Återstår att måla pannrummet och kanske fixa kablarna lite snyggare.



Alla rören är dragna till vänster om pannan så det blir lätt att sota. Syns ej så bra på denna bilden men det är helt rörfritt kring sotluckan.



Returen från hetvattenelementet i källaren var en klurig jäkel att fixa. Det gick en hel del krökar.



Här är sista stålröret utbytt.



Trodde jag skulle fixa pannbytet på två dagar men det gick ej. Man får räkna med fyra dagar om man skall demontera och byta alla rör.


Brännare och skruv.



Tjing.

Till top