Innegivare

Byggen, Pelletspanna / Permalink / 0
Idag har jag monterat innegivare till shuntstyrningen. Har funderat i flera dagar hur jag skall göra för att slippa ha en massa kablar synliga. Det blev en lösning som var att öppna golvet i en garderob som finns mitt i huset och borra genom betongen till källaren. Då fick jag kabeln direkt genom väggen och rakt ner i pannrummet.

När jag tog bort golvmattan i garderoben så kom detta fram. Helge Mukka, Roland Aava 2/11 1954.



Under golvet finns det en massa spån mm som isolering. Tog bort en hel del så jag fick fram betongen och borrade hål till källaren.



Sedan skruvade jag upp givaren på väggen och drog kabeln ner till pannan.



Det tog ca en timme att fixa innegivaren. Blir intressant att se hur detta kommer att fungera.

Har eldat ca 24 timmar och allt fungerar prima, har lyckats komma upp i 130 grader på rökgastempen. Har en m4 skruv mellan luckan till konvektionsdelen. Har lite funderingar på att bygga en styrning till skorstensspjället. Skulle vara fint om den stänger när brännaren är i viloläge och öppnar när det skall eldas. Om man tar öppningsstyrning från termostaten och har en mikrobrytare som ger signal till brännaren när spjället är öppet och sedan när brännarfläkten stannar så stänger spjället. Man skulle minska stilleståndsförlusterna då fast å andra sidan kyler man muren. Någon som har åsikter om detta?

Lite bilder på rördragning.

'Säkerhetsventil på inkommande vatten.



Vattenledningar till bastu, kök och vattenpost ute.



Kablar från innegivare. Lite rör mm också.



Tjing

Till top