En trasig koppling

Hämtade delarna idag. Allt var i mycket bra skick. Tog lite bilder på SMF DMF svänghjulen.

Här är "Dual mass" svänghjulet som har ett gummi fjädrande centrum.


Och här är ett "Single mass" svänghjul


Lamell för "Dual mass" denna har inga fjädrar.


Och här är lamell för "Single mass" Denna har fjädrar eftersom svänghjulet är stumt.


Här står skithögen och väntar på mig.


Belv ej så mycket skruvande idag. Har slösat så mycket tid på att hämta grejor och sitta i möten idag och sedan var det ju hockey Sverige- Ryssland. Får börja tidigt på fredag så kanske man blir färdig för en provkörning på kvällen.

Typiskt

Satt lite längre på jobbet och kollade hur det gick med mina delar på Posten. Delarna har varit sorterade i Ånge kl11 på tisdag så de borde vara här idag. Kl16:40 kollade jag en sista gång om de var på mitt utlämningsställe men icke det så jag drog hem (15km) När jag klev ur bilen kl16:50 fick jag ett SMS att jag har paket att hämta. Man blir så super glad åt detta. Måste finnas någon högre makt som sitter och skapar dessa irriterande situationer.

Imorgon har man en hel del att göra. Morgonen startar med en telefon konferens i två timmar och efter det måste jag hämta delarna, åka till utlandet för att köpa olja till lådan och styrningen sedan skruva bil tills hockeyn börjar .

Trasigt svänghjul

På fredag fick jag äntligen lös lådan och konstaterade att det hade hänt massor där inne. Plåten runt tryckplattan hade fina märken efter något som ej är kvar där inne. Stödlagrets eller axiallagrets ansats i svänghjulet var borta. Vet inte hur det skall vara men normalt så har man ett stödlager där och nu var det bara ett stort hål och ett glappande axiallager. Eftersom det är ett Dual mass svänghjul så sitter det inga fjädrar på kopplings centrumet utan dessa sitter i svänghjulet och den delen i svänghjulet kunde man vrida en hel del. Dual mass svänghjul är bara skit på en Hyundai. Skall ta lite bilder på skrotet. Har själv sökt bilder men hittar inga.

Sökte på LAGA basen efter svänghjul först och mailade alla, sökte sedan på koppling och mailade alla men det blev bara tre firmor. På lördag tänkte jag att man kanske skulle söka efter hela motorer och maila de firmorna efter en komplett sats eftersom nästan all motorer har svänghjul och koppling. Så det blev fem firmor till som fick mail. Fick då svar på måndag morgon av en firma som endast hade motor och han hade en komplett sats med svänghjul (single mass), koppling och alla bultar för 2000kr som endast gått 3200mil. Den är på väg till mig nu :-) Måste säga att firman Walters Bildelar har en suverän service. Vet vart jag beställer delar nästa gång.

Tror jag får grejorna till torsdag så man får ligga under bilen hela helgen.

Skit bil

Har nu skruvat tre kvällar för att få ut växellådan så jag får se vad det är för fel på kopplingen. Alla jävla skruvar sitter stenhårt och är rostiga....fy fan för denna bil. Skall aldrig mera köpa en Hyundai, detta är den sämsta bilen jag skruvat i. Trångt bökigt rostigt krångligt slitsamt irriterande att skruva. Nu förstår man varför det är en billigare bil. Hade en Volvo 850 som jag bytte vevaxeltätning i och i den bilen var det super trångt men det var rena rama barnleken mot Hyundaien.

Imorgon får jag bort lådan, är bara fem skruvar kvar sedan får man se vad det är för skit bakom lådan. Ingenting förvånar mig mera med denna bil. Tänk att det är en 2002'a så den har ej så många år på nacken men ändå sitter allt som att det var fastsvetsat.

Enligt instruktionerna skall man skruva lös ABS givaren, lossa drivaxelmuttern och ta lös drivaxeln tror ni det gick? Nej helt omöjligt. Tillverkade en avdragare för att drivaxeln rostat fast i hjulnavet men det hjälpte inte. Har kört med mutterdragaren i 30 minuter och slagit med släggan så hjullagret gick sönder utan att få lös eländet. Tänkte då att jag lossar hela navet från bärarmarna så jag började ta lös ABS givaren som är tillverkad i plast. Tror ni man får lös den förbannade givaren.....nej den har rostat fast....Hur fan kan plasten rosta fast. Det var bara att lossa ABS givar kabeln från elsystemet och plocka lös hela jädrans hjulnavet med drivaxel och givare.


Återkommer i morgon med svaret på problemet med kopplingen.

Laga bilen

Har inte blivit så mycket bloggande sista tiden, har varit så mycket hockey och arbete. Synd att Asplöven inte hade de rätta flytet i kvalet men vi får hoppas på nästa år.

Imorgon måste jag laga vår Hyundai Santa Fe. Det är något som spökar i kopplingen. Värsta racerbilen när man skall smyga iväg från korsnigarna. Det är som att flytta foten i sidled när man släpper kopplingen. Kommer säkert vara blodiga knogar och ett rent elände att skruva bort växellådan. Återkommer med info om koppligen.

RSS 2.0