Trasigt svänghjul

Bil / Permalink / 1

På fredag fick jag äntligen lös lådan och konstaterade att det hade hänt massor där inne. Plåten runt tryckplattan hade fina märken efter något som ej är kvar där inne. Stödlagrets eller axiallagrets ansats i svänghjulet var borta. Vet inte hur det skall vara men normalt så har man ett stödlager där och nu var det bara ett stort hål och ett glappande axiallager. Eftersom det är ett Dual mass svänghjul så sitter det inga fjädrar på kopplings centrumet utan dessa sitter i svänghjulet och den delen i svänghjulet kunde man vrida en hel del. Dual mass svänghjul är bara skit på en Hyundai. Skall ta lite bilder på skrotet. Har själv sökt bilder men hittar inga.

Sökte på LAGA basen efter svänghjul först och mailade alla, sökte sedan på koppling och mailade alla men det blev bara tre firmor. På lördag tänkte jag att man kanske skulle söka efter hela motorer och maila de firmorna efter en komplett sats eftersom nästan all motorer har svänghjul och koppling. Så det blev fem firmor till som fick mail. Fick då svar på måndag morgon av en firma som endast hade motor och han hade en komplett sats med svänghjul (single mass), koppling och alla bultar för 2000kr som endast gått 3200mil. Den är på väg till mig nu :-) Måste säga att firman Walters Bildelar har en suverän service. Vet vart jag beställer delar nästa gång.

Tror jag får grejorna till torsdag så man får ligga under bilen hela helgen.

#1 - - Anonym:

'Hyundai - prepare to want one'

Till top