skeppsgolv

Idag la vi in golvet i båten. Vi kunde inte göra väggar förän golvet var där och allt blev i rätt höjd.

Mera båt.

Idag fick vi färdigt alla fönster lister eller ramar. Vi har sågat fräst limmat och spikat en hel del för det finns ej att köpa de lister som behövs.

Läkande dieselpump

Min Ford bråkar med mig. Den har haft problem med bromsarna, ena frambromsen har legat på så ibland har man just och just kommit upp i den hissnande hastigheten på 70kmh. Jag rev isär ena oket fram och bytte alla tätningar och trodde felet var åtgärdat. For på en provtur och samma elände kvarstod. Rev isär huvudcylindern men inget fel där heller så jag åkte över till Finland och köpte en ny bromsslang och bytte den och då fungerade det igen. Bromsslangen hade separerat på insidan och blev som en backventil. Efter bromsarna vart ok så började eländet läka diesel från dieselpumpen och givetvis på det värsta stället mellan pumphuset och högtryckssidan. Sökte efter en beg pump på skrotarna men dem skall ju ha mer än bilen är värd. Vad göra jo söka och läsa genom hela World Wide Web utan resultat, enda svaren man hittade där av alla jordens ljushuvuden var att lämna in pumpen till någon diesel mekaniker...jo hej på dig vet du vad det kostar....om någon söker efter en lösning på nätet behöver väl ingen svara att man skall lämna in den på lagning för jag tror att alla med tillåtelse att framföra en bil vet att det alternativet med att lämna in den på lagning finns. Jag tog en rövare och köpte på mig en hög med o-ringar i ungefärlig storlek och rev isär pumpen. När jag fick lös högtrycksdelen och plockade lös o-ringen såg man direkt att det var den som var den felande länken. O-ringen var full i små sprickor. Jag provade fram en passande o-ring och strök på ett lager med fett på alla kontaktytor och även på de lösa brickorna så de ej skulle falla av när man skall montera delarna in i pumpen. Jag monterade tillbaks alla delar luftade pumpen och vet ni vad alla ljushuvuden ???? jo det fungerade och kostade hela 15 svenska enkronor plus att jag har kvar en massa o-ringar. Tog hela 3 timmar att åtgärda och bilen fungerar precis som tidigare förutom att det ej droppar en massa diesel under den.







Ett tipps till alla er som inte vill spendera pengar på fel ställen riv isär och se vad som är fel och ni lyckas säkert laga det.

Fälgbreddning

En kille med en P1800 ville ha lite bredare fälgar och givetvis var det jag som fick lägga min fritid på det. Har börjat sticka isär fälgarna och mycket mer än så har jag inte hunnit med. Har byggt en vals i början på 90 talet när jag byggde en T23 Hot-Rod  för att kunna valsa plåt till fälgbreddning men har ej ännu hunnit valsa plåtarna. Skall uppdatera med bilder när jag fortsätter med fälgarna.




Återsår ca 3 timmar jobb med att svetsa och måla.

Gummibussningar

Fiskarna fick lite problem med gummibussningar till axelkopplingarna och då hjälpte jag dem med att tillverka ett verktyg som man kan vulka bussningar i. Det är inget svårt att tillverka bussningar. Man tillverkar en form som är ca 2 % större än bussningen. Formen värms upp till 140 grader och i den sprutar man lite släppmedel typ silikon sedan fyller man den med rågummi och pressar ihop formen. När den vulkat i 20 minuter är det bara att öppna formen och man har färdiga bussningar. Formen har jag värmt med en vanlig 220V platta.

Bilder på gummibussningsverktyg


Inredning båt

Hjälper en polare med inredning till hans båt. Vi har byggt färdigt pentryt och taket inklusive tak konsol. Pentryt är tillverkat av björkfaner och alla lister har vi fräst ur vanligt trä. När alla delar var färdiga har vi betsat och lackat dem i flera lager så det blir en fin och slät yta som är lätta att hålla rent. Nu har vi startat med väggarna och vi har mallat av fönstren så vi kan börja fräsa lister och såga dem och göra färdiga ramar som vi mallar av på skivorna så det blir lättare att göra väggarna.

Lite bilder på det vi är färdiga med.





Skall försöka uppdatera i helgen med bilder om vi hinner färdigställa väggarna.

Tid för blogg

Oj vad tiden går. Har sista veckan semester redan. Semestern började med att jag åkte upp till morsan i Pello för att måla huset och garaget. Huset är 1 1/2 plans äldre hus så det finns en hel del yta att pensla. Det roliga var när vi kollade vädret på tv så skulle det vara regn vareviga dag. Varje morgon när man slog upp gluggarna så var det en stor sol på himmelen, så det var bara att hoppa fort i kläderna för att hinna måla innan det där regnet skulle komma, varje dag fortsatte på samma sätt med regn utlovat. Huset blev målat på ett par dagar och det där regnet vet jag inte vart det var men inte i Pello.

Efter Pello resan åkte jag hem och målade en Transporter. Blev ganska bra eller ägaren var nöjd. Sedan var det dax att serva traktorn. Har haft lite problem med hydrauliken när det varit riktigt kallt ute så det blev att inhandla 40 liter olja och byta både i motor, v-låda inkluderande hydrauliken. Lite eljobb vart de också för jag hade ingen arbetsbelysning bak på traktorn.

Var en hel del forskning för att hitta hydraulfiltret men den som söker han finner...
Bakom  kraftuttagets spak var filtret.




Efter traktorn har jag haft huvudbry med Forden, Bilen är en diesel och givetvis skall det strula. Den startar bra när den är kall men när den är varm så får man veva som en galning. Om man pumpar lite på handpumpen så startar den även varm. Tänkte att det är säkert fel på handpumpen så jag demonterade eländet och hittade två backventiler inne i den och det var en hel del annat än diesel där inne.



Efter att jag hade isär allt och rengjorde pumpen tänkte jag att nu är felet fixat....trodde du ja. Inget förändrades samma startproblem fortfarande. Bara att fortsätta fundera och klura så löser det sig säkert eller så blir det bilbyte.

Efter Forden har jag målat alla fönster i vårat hus och tvättat dem så man ser vad som händer där ute. I söndags var jag hos en kompis och bytte bakre bromsrören på en BMW E39. Rören vart lite rostiga vid bakaxeln så det var bara att slita lös vänster och höger sidas bromsrör mäta fram nya rör kona dem och montera dit, tog ca 4 timmar. Nu tänkte jag lacka och måla trappen in till huset och byta avgassystem på grabbens bil pluss en hel del annat också före man skall börja jobba.

Hej då.
RSS 2.0