Pizza på riktigt

Funderade hur man kan laga pizza hemma utan att få en hemma pizza. Man kan ju inte köpa en riktig pizza ugn och smacka upp den i köket. Såg att det fanns pizza stenar för en massa hundringar och då fick jag en ide att göra en tjock plåt som kan ackumulera en massa värme. Tillverkade en rund 12mm plåt, blästrade den och smorde in den med olja och körde in den i ugnen så oljan fick brännas fast. Blev helt perfekt, har bakat flera pizzor på plåten och det är som köpes pizza alltså riktig pizza.



Lite bilder.



Pizza före gräddning



I ugnen



Och här är det dax äta.



Mätt och belåten och läge tre i soffan nu.

Tjing

Plocka ihop automatlåda till Mercedes 450

På måndag fick jag äntligen delarna till växellådan. Plockade ihop lådan direkt, tog ca 5 timmar. Mesta tiden går åt till rengöring. Man måste rengöra delarna ordentligt för det får ej finnas minsta lilla sandkorn i lådan för då får man revor i gummitätningarna och lådan börjar slira. Alla trasor man använder måste vara luddfria.

Här är mitt specialverktyg för att lirka o-ringarna i kolvarna. Tillverkat av kopparrör och styv ståltråd.



Här är kolven urtagen från lamelpaketet. För att få fram kolven måste man först ta bort låsringen för lamellerna och plocka ur lamellerna, (placera lamellerna och stålbrickorna i samma ordning som dom skall tillbak) pressa ihop fjäderpaketet som trycker på kolven och ta bort låsringen. Sedan tar man bort alla fjädrar och plockar ur kolven. På kolven sitter det V-formade o-ringar som skall vara mjuka men oftast är hårda pga slirande låda och mycket värme som härdar tätningarna.

Man ser o-ringen på bilden.



Plocka ur o-ringarna rengör spåret och montera nya o-ringar. Innan du tar ur ringarna kolla hur de sitter så du vet hur du skall montera de nya ringarna.



Montera o-ringarna och smörj dessa med automatlådeolja. Kontrollera att ringarna ej är skruvade och att v-läppen syns som på bilden.



Nu är det dax att montera kolven. Kolven placeras i cylindern och nu skall du använda lirkverktyget. Håll lite tryck mot kolven och drag verktyget runt kolven mot o-ringen tills o-ringen börjar gå in i cylindern. Ibland hamnar kolven lite snett in i cylindern och då lyfter man upp den lite och fortsätter snurra med verkrtyget tills kolven går ner i cylindern utan våld.



Nu skall lamellerna läggas i blöt. De skall ligga cirka 20 minuter så dom är indränkta i olja. Gör man ej detta så kommer lamellerna att brännas direkt.



Plocka i lamellerna i paketet. Ibland så är första stålringen vågig för att man skall få en mjukare växling. När man har i lamellerna och monterar låsringen så måste det finnas ett litet spel i paketet för annars ligger lamellerna och bromsar när man har i olika växlar. Det finns specifikationer för alla växellådor på spelet. Brukar fungera fint med 10 öringar. Man sätter i tre 10 öringar jämt fördelade i paketet och sedan skall det gå att montera låsringen. Går låsringen på just och just så vet man att det är rätt spel. Plocka ur 10 öringarna och montera tillbak låsringen.



Sedan är det bara att plocka ihop alla lamelpaketen och montera in dom i lådan.Byta alla packningar och tätningar, Finns utvändiga tätningar i växelväljaren, inne i hastighets mätar givaren, kick down staget, oljeröret, främre och bakre utgående axel, kleta på lite fett så packningarn får smörjning i de utvändiga tätningarna. Sedan montera i lådan i bilen.


Här är då MB 450 lådan färdig.



Viktigt att kickdown staget/wiren är monterad för denna styr tryck och växlingar. Många har så brådis att fara och prova och sedan glömmer man kick downwn och lådan håller max ett år.

Vissa lådor kan vara svåra att peta i o-ringarna typ Chrysler 727 lådan då kan man linda isoleringstejp runt o-ringen riktigt hårt och lägga kolven i frysen 30 minuter och sedan fort ta bort isoleringstejpen och lägga i kolven i cylindern utan problem.

Lättaste lådan att renovera är Chrysler 727 lådan. Den renoverar man på två tre timmar.
Jobbigaste lådan är SAAB 900. Tar minst 5 timmar att klura ut hur rören mellan ventilpaket och låda skall vara monterade, det finns typ 6 miljoner rör och dessa är i två tre delar och omöjliga att märka. Man får börja med att plocka dit några rör för att sedan demontera och montera ett annat rör först och fortsätta så i flera timmar.

Chevy th350 och th 400 är väll helt normala. Mercedes har smarta lösningar som gör det lätt att montera alla lamelpaketen, de glider på en plast list in i lådan. 

När ni får problem med automatväxellådan så tänker ni att det går säkert att fixa med ett oljebyte...Nej det går inte. Oljebytet skulle ha utförts tre år tidigare. Det är bara att plocka isär och renovera.

Lite priser på delar.
Mercedes kostar delarna ca 8000kr beroende på om banden måste bytas.
Chevy eller nästan alla USA bilar kostar delarna mellan 1500 - 2500kr
Volvo 2000-5000kr

Har ni några funderingar så är det bara att fråga mig så skall jag försöka hjälpa. 
 
Tjing

RSS 2.0