Inga delar

Mailade en förfrågan på delar till växellådan 11/1. Efter fyra dagar fick jag svar att dom vill ha chassi nr på bilen. Har givit dem chassi nr och väntat flera dagar nu. Om man har ett företag som lever på bilar tycker man att de borde vara lite mera action så de får in pengar till företaget i dessa tider.

Renovering automatlåda

Har börjat renovera en automatlåda till en MB450. Det är en massa skruvande för att få fram lameller och bromsband. Normalt så är det så att oljan ej är bytt på länge och friktionen minskar det leder till mer värme i lådan och åter minskning av friktionen. Efter ett tag blir det så varmt i lamellpaketen så gummitätningarna härdar och lådan börjar slira. Då är det bara att demontera eländet och byta lameller tätningar. Denna låda har inget större fel utan det är en renovering så man får en jämn och fin låda att köra med.

Lite bilder på lådan.

Bakre struten demonterad


Sprängkåpan demonterad




Äntligen lite lameller


Här plockar jag ut lamellerna. Lite slitna men ej så farligt


Mellan lamellerna finns det stålplattor och ibland en vågig stålplatta som hjälper växlingarna att bli mjuka. Den måste man kolla vart den sitter så man ej monterar den fel.



Här är bromsbanden tre st. Ett är lite slitet och måste bytas.


Det tar ca 2 timmar att demontera en automatlåda och konstatera vad som bör åtgärdas. Monteringen tar ca 3 timmar och till detta kommer ca 2 timmar rengöring. Enda problemet är att man blir grisig och oljan är ej bra för huden. Ömsar alltid skinn efter en renovering.....

Har en förfrågan på delar till lådan och hoppas få delar under nästa vecka så jag kan plocka ihop lådan under nästa helg. Skall då visa vad man behöver för hjälpmedel för att lyckas med renoveringen.

Fortsättning följer.

Tjing

Pelletsförbrukning

Idag har jag hämtat lite pellets, det var slut på hela pallar men det kommer fler på onsdag. Jag köpte 10 säckar så man klarar sig denna vecka.

Har kollat förbrukningen lite lätt, från 23/9 till 1/11 var förbrukningen 10.4 kg per dag. Från 1/11 till 24/11 var förbrukningen 16.7 kg per dag. Från 24/11 till 5/1 2009 var förbrukningen 19kg per dag. De sista dagarna har det varit ner till -18 grader och då har förbrukningen varit ca 30kg per dag.

Har förbrukat två pallar pellets på 107 dagar.

Pelletspannan fungerar bra, har ej behövt tömma asklådan ännu. Sotar pannan ca en gång i månaden. Rökgastemperaturen ligger på 80-90 grader nysotad och ca 100 grader osotad. Inga problem med kondens. Har varit och kollat murstocken vid +-0 grader och vid -10 grader men ingen kondens. Har även haft en brandbesiktning med filmning av skorstenen och allt var helt ok.


Den största skillnaden med denna pannan är att man slipper lägga ner en massa tid på sotning och skrapa ur aska. Den är otroligt bekväm jämfört med den gamla pannan som var en vedpanna. Även förbrukningen är mindre.

RSS 2.0