Bytt bil

Bil / Permalink / 0
Har bytt bort Forden mot en Saab 900. Saaben köpte jag medveten om att framhjulslagret var dåligt, Var och inhandlade två nya lager och bytte dessa idag. Det var inga problem att byta lagren men däremot så uppstod ett litet problem med ABS givarens hållare. ABS givaren sitter i en typ aluminiumhållare och den hållaren hade erroderat så det inte fanns kvar material för att bulta fast den, ett tu tre under skruvandet såg jag att ABS givaren dinglade i kabeln. Var bara att hitta något material att tillverka en ny hållare. Tog en plastbit på 30*40mm borrade lite hål och gängade nya fästhål i den och det blev bra.

När jag lossat fjäderbenet och monterade bort lagret så tyckte jag att skicket på fjäderbenet inte var det bästa så jag tog den in till blästern och blåste bort all rost och målade den så man har frächa grejer att montera nya lager och givare på.


Lagret var ganska slitet och ljudnivån inne i bilen var inte det roligaste. När man körde rakt fram eller svängde vänster så lät det mycket. Lagret som var slut satt på höger sida. Fettet inne i lagret var fastbränt och hade liksom ingen smörjande egenskap kvar. Bytte båda lagren så man slipper en överraskning med andra lagret efter några veckor.
Bilen blev tyst och behaglig efter bytet.

Efter blästringen blåste jag på ganska tjockt med grundfärg på fjäderbenet före lagermontaget.



Efter lagret var monterat målade jag fjäderbenet i en mörk grå färg sedan var det bara att skruva ihop bilen.



Lätt att få en Lördag att gå.

Till top