Första plåten

Klippte första plåten till bilen idag. Bockat krympt och sträckt så den följer ramen i sidled. skall nu få den att följa ramen i höjdled och sedan forma den med en radie mot motorn.
 
 

Fortsättning på klippandet

Har idag fortsatt och klippa mallar eller bygga upp formen på golvet och torpedväggen  i papp. Är nästan klar för att övergå till plåt. Formen jag bygger nu kommer jag bara att anväda till att ta mått från. Plåtarna kommer inte att se ut som formen. Plåtarna blir mer rudade i hörnen mm. Är lite klurigt att göra torpeden eftersom det blir så mycket annat som skall byggas ihop med den. Måste säkert lämna en hel del extra plåt runtom så man har marginal sedan när resterande delar skall sammanfogas. 
 
Lite bilder på dagens skörd.
 
Ser ut som en femåring klipper delar. Måste skärpa mig....
 
 
Här är torpeden uppbyggd. Blir lätt att ta mått på vart alla bockningar skall vara och även djupet.
 
Här är övre delen av torpeden mallad. Den har inga exakta mått utan är endast ungefärliga så jag får lögga på några centi och anpassa den senare.
 
Jeppe har även börjat plocka ihop den andra ramen.
 
 

Startat med golvet

Tänkte man skulle höra med äntligen hemma hon med det där vita trasslet på huvudet om hon vill komma och klippa och klistra eftersom hon alltid gör det i tv. Har börjat göra mallar till golvet och växellådan. Är lite klurigt men roligt.
Här är några bilder på klippa och klisra.
 

Hjulfest

Äntligen står bilen på hjul. Hade lite strul med lagren till spindlarna/navet. Tog mått på spindeln och sedan en massa google för att hitta lager som passar. Hittade tillslut lager, samma lager som jag har på min Massey Ferguson och även Lexus har denna diametern. Enda krukset var att måttet jag mätte på spindeln och måttet som står på nätet inte är samma så jag antog att företagen på nätet sattit rätt mått på spindeln men så var det inte. Åkte på göra en hylsa så lagret passar. Var ändå tvungen att göra en spacer för Volvo 122 navet är lite smalare. Spacern skall vara 1/4 tum. Tillverkade den med krymppassning så den sitter ordentligt.
 
Här är lite bilder på dagens arbete
 
 

Ramen färdig men inte på hjul

Måste beställa två hjullager innan jag får den på hjul. PV navet passade inte på min spindel. Lagert var ca 1.5 millimeter för liten.
 
Idag blev framvagnsfästen för hairpins svetsade och tvärbalken bak där coilovers skall fästas. Så nu börjar det roliga att få bygga kaross. 
 
 

Nära till hjulen

Idag fick jag bakaxeln fast i stegarna och stegarna fast i ramen, Går som vanligt mycket tid att mäta in allt och fundera hur man skall svetsa fästen för delarna. Ibland blir det omöjligt att svetsa om man punktar fast alla fästen direkt. Blir trångt och svårt att få en fin svets så man får punkta fast ena halvan och svetsa den först och sedan mäter man in andra och vipps så har man fina svetsar på svåra ställen.
 
Här fogbereder jag fästen för bakaxeln. Har delat på fästet eftersom axeln är ihopmonterad.
 
 
Här svetsas den bortkapade delen från bakaxelfästet. Den svetsas bara i fästet så hela fästet är lös från axeln och går att justeras i sidled.
 
 
Sedan är det dax att göra det främre fästet för stegarna. Stegarna har justerats in så båda är exakt lika långa med clevisarna eller gaffellänk som det heter på svenska. Nu mäter jag in så allt är centrerat och att alla avstånd stämmer före jag mäter främre fästena och kapar/skär ut dessa ur en 5mm plåt.
 
 
 
Nu har jag mätt in första fästet på båda sidorna och svetsat fast det. Måttet på gummibussningarna är 40mm så det finns inte så mycket plats att svetsa på så därför svetsas yttre fästet på båda sidor först.
 
Sedan skall det inre fästet svetsas. För att vara helt säker på att det finns plats för växellåda/kardan provmonterar jag motorn innan inre fästet svetsas.
 
 
 
Sedan var det bara att svetsa fast fäste och punkta fast bakaxelfästen. Spännbandet på bilden är till fixering av framvagn som jag jobbar på nu.
 
Och så här ser det ut med stegarna monterade.
 
 
Börjat fixera framvagnen och borra fästet för hairpinsen. Tillverkade en borrstyrning så jag skulle få hålet i rätt vinkel i förhållande till hairpinsen. Var tvungen att ta bort ett av stöden till ramen eftersom den var exakt där hairpinsen skulle sitta. Sedan tog jag en knarpa och spännde ihop bladfjädern till trolig normalhöjd.
 
 
 
 
 
 
 
 

Trasig stereo Xc90

Tantens radio slutade fungera I XC90 och jag har läst av fel med Volvo VIDA men det gav inte så mycket. Kollade alla säkringar mm utan resultat. Sökte då på nätet och det var tydligen vanligt fel. Det är ICM modulen som går sönder. Tog lös ICM'en som är panelen i mitten där all text kommer. Kollade lödningar på kretskortet som är ca 10 x 8cm men hittade inget fel så då är det bara att byta. Kollade lite på nätet och tydligen ligger den där lilla skiten på 10 000kr. Lagning 3 000kr och beg 2 000kr så inget av det var någit jag fastnade för. Köpa beg så är den säkert sönder på någon vecka och betala 3 blad för en lagning är ju galet. Tänkte då att det är ju bara å slänga in en vanlig stereo men det var inte bara att göra det. XC90 har ett fiber optic system där alla jädrans saker är inblandade, tar du lös panelen börjar SRS lampan lysa och AC'n slutar fungera. Hittade sedan en lösning där man handlar lite prylar som man kopplar förbi radio, förstärkare och cd och kan kadta in en normal spelare. Köpte ett sådant inklusive en cd/radio med blåtand som jag kopplade in idag. Fick inte det att fungera till 100% direkt utan måste handla en till kabel och sedan skall det fungera. Nu är jag tvungen att ha den gamla radion inkopplad och gömd bakom den nya för att allt skall fungera.
 
Här är originalet
 
Här är kabeln man kopplar in på högtalarkablarna och strömförsörjningen under passagerarstolen där förstärkaren sitter.
 
 
Här är den nya spelaren i panelen
 
 
Och här dunkar vi musik via Spotify och blåtand
 
 

Blev ej någon bil på hjul

Denna helg tänke jag få bilen på hjul men det gick inte. Har kvar ett borra stötdämparföste gål i balken och borra för framvagnen, måste även göra några fästen till stegarna men dom kan jag inte göra förän stegarna sitter på axeln. Ja och sätta på spindlarna fram. Så det är ca 5-10 timmar borta.
 
Här är lite bilder från idag, notchat rör, dragit lite gängor och svetsat stegarna.
 
 
 
 
 
 

Bakaxel del 2

Fick inte färdigt stegarna idag men imorgon kanske. Tar mycket tid att mäta och justera så allt hamnar på rätt plats. Byggde en jigg till stegarna idag och tillverkade lite hylsor för fjädringen bak och även hylsorna för framvagnsinfästningen.
 
 

Bakaxeln

Fick nästan färdigtillverkat delarna till bakaxeln idag. Clevisen, fästen för axeln och mellanstöden till stegarna. Endast rören för bussningarna kvar att tillverka, ja och rören till stegarna skall gängas och sågas till rätt mått sedan svetsas.
 
 

Cad ritning på ladder bars

Gjorde en ritning i cad på ladder bars eller stegar. Åker i morgon och tillverkar alla delar och hoppas jag får svevetsat dem.
 

Dax för stegar

Fick färdigt växellådsfästet och baklen som binder ihop krysset. Var och blästrade grejerna idag och sedan TIG svetsade jag balken. Borrade även hål för växellådskudden i plåten jag skar som binder ihop krysset och aggerar växellådsfäste. Punktade dit delarna och tog mått så jag kan rita upp stegarna och fästen. Använder autocad till att rita med och då är det lätt att göra delar.
 
 
RSS 2.0