Trasig stereo Xc90

Bil / Permalink / 6
Tantens radio slutade fungera I XC90 och jag har läst av fel med Volvo VIDA men det gav inte så mycket. Kollade alla säkringar mm utan resultat. Sökte då på nätet och det var tydligen vanligt fel. Det är ICM modulen som går sönder. Tog lös ICM'en som är panelen i mitten där all text kommer. Kollade lödningar på kretskortet som är ca 10 x 8cm men hittade inget fel så då är det bara att byta. Kollade lite på nätet och tydligen ligger den där lilla skiten på 10 000kr. Lagning 3 000kr och beg 2 000kr så inget av det var någit jag fastnade för. Köpa beg så är den säkert sönder på någon vecka och betala 3 blad för en lagning är ju galet. Tänkte då att det är ju bara å slänga in en vanlig stereo men det var inte bara att göra det. XC90 har ett fiber optic system där alla jädrans saker är inblandade, tar du lös panelen börjar SRS lampan lysa och AC'n slutar fungera. Hittade sedan en lösning där man handlar lite prylar som man kopplar förbi radio, förstärkare och cd och kan kadta in en normal spelare. Köpte ett sådant inklusive en cd/radio med blåtand som jag kopplade in idag. Fick inte det att fungera till 100% direkt utan måste handla en till kabel och sedan skall det fungera. Nu är jag tvungen att ha den gamla radion inkopplad och gömd bakom den nya för att allt skall fungera.
 
Här är originalet
 
Här är kabeln man kopplar in på högtalarkablarna och strömförsörjningen under passagerarstolen där förstärkaren sitter.
 
 
Här är den nya spelaren i panelen
 
 
Och här dunkar vi musik via Spotify och blåtand
 
 
#1 - - Tanten:

Är så nöjd så :-)

Svar: Det är nog bäst du är nöjd;-)
Tobbe

#2 - - Patrik:

Hej

Har precis råkat ut för samma sak, var köpte du kablarna och den nya ramen till stereon nånstans?

Tack på förhand

Svar: Handlade hela paketet på E-bay av ICM. Dom har en webbplats https://www.incarmusic.co.uk/ Men med den så måste man skruva lös display delen och lämna den bakom konsolen. Finns även på BRL.se men lite dyrare.
Vill du ha ett bättre paket så kan du gå in på www.incartec.co.uk och kolla. Finns även instruktion där. http://incartec.co.uk/Instructions/Fk-860%20Volvo%20XC90%20kit.pdf
Tobbe

#3 - - Anton Andersson:

Jag har precis samma problem. Jag har en xc90 2003. Performance stereo. Icm är svart men stereon fungerar. Jag har slitit mig tunnhårig av alla trådar. Jag kom fram till att grom inte fungerar på min pga att jag inte har cd växlare. Skulle du kunna höra av dig så jag får till det som du fick. Hur mycket fick du betala? Ha det bäst anton

Svar: Jag betalade 3 400.
Tobbe

#4 - - Emil:

även jag fick samma problem idag med ICM:(. Fungerar rattfunktionerna med din nya spelare?

Svar: Hej. Finns att köpa en box som tillbehör för att få rattfunktionerna.
Tobbe

#5 - - Anonym:

Hej Emil. Jag tänkte byta till dubbeldin CarPlay stereo. Jag är rätt kass på att mecka och undrar om du vill slå ihop våra kloka skallar så vi får till det rätt. Jag har en xc90 2003 utan cd-växlare och utan gps. Jag bor i Stockholm ‭+46 70-483 04 45‬ Anton

Svar: Hej.
Här kan du beställa prylar
http://incartec.co.uk/volvo/2258/1036/2070/radio/Browser.aspx

Och här hittar du instruktioner
http://incartec.co.uk/pages/Instructions.aspx
Längst ner på sidan har du stereo instruktion och i början för rattknapparna.
Tobbe

#6 - - magnus:

hej

vilken stereo har du i denna ?

Svar: Pioneer FHX-700BT
Tobbe

Till top