Två nya plåtar

lyckades man göra idag. Förra helgen gjorde jag en men det vart bara en läroplåt. Blev inte så bra så jag fick ändra tillvägagångssätt.  
 
Nu trimmade jag plåten mer så den är så nära slutmått som möjligt och sedan kördes en del falsar.
Här ser man gamla plåten jag gjorde
 
Och här en bild på den nya
 
Gjorde ett nytt vändbart verktyg till falsmaskinen. Ena sidan har ett rakt mothåll och andra sidan har en rund axel som mothåll så kan man välja rakt när man kör rakt och den runda när man kör radie. Måste bara beräkna rätt när man klipper plåten så det finns plåt att stödja mot.
 
klippte nu plåten så jag kan köra mot mothåll istället för någon plåt jag måste punkta fast på plåten jag kör. Sedan var det bara att köra och det gick fint som snus. Här följer några bilder på dagens arbete.
 
 
 

Falsat en plåt

Fick tillverkat ett nytt verktyg till falsmaskinen så jag fick rätt djup på falsen. Gjorde även lite styrplåtar så man får raka falsar. Sedan körde jag falsarna i plåten.
 
 

Falsmaskinen del 2

Blev färdig med falsmaskinen och den fungerar bra.
 
Ersatte veven med en drivaxel på 25mm och fräste ett kilspår på 8mm i axeln. Sedan gängade jag två låsskruvar i sidan på axeln som låser axeln på delen där veven suttit.
 
sedan byggdes en momentarm på motorn och ett mothåll på falsmaskinen
 
På drivaxeln monterades en växellåda med utväxling 80:1 och på växeln en 3 fas motor på 180w.
 
 
motorn kopplades sedan i delta koppling
 
 
Motorn kopplades till en 1 fas frekvensomvandlare som ger ut 3 fas till motorn. Frekvensomvandlaren styrs via fot reglage som har två slutande microbrytare, en för fram och en för back. Frekvensomvandlaren har massvis med justeringar man kan göra. En viktig justering är accelerationen både på start och stopp så den stannar fort när man släpper pedalen.
 
 
 Provade att köra en plåt
 
Alla prylarna för att bygga motor på falsmaskinen är handlade på www.nimaab.se/se/  
 
Nu kan man fortsätta bygga bil igen.

Gamla bilar man brukat

Satt och tittade på lite foton på fd bilar man ägt. Synd att man inte har kvar någon. Priserna på den tiden var något helt annat än idag. 
 
T23an byggde jag samtidigt som polaren byggde en. Startade bygget i Februari 1990 och fick lägga försa rökaren på midsommar. Sedan plockades bilen isär och målades mm. Sommaren efter blev det Ab Svensk Bilprovning och slutbesiktning. Före det fick man körtillstånd för att få prvköra den och det ville ju SFRO oxå göra. När man väl fått körtillståndet så var det ju klart att man skulle ut på stan och brumma lite och då kom ju farbror haffa direkt och frågade vad det var för konstig bil. Undrade om vi verkligen fick köra med den och då slängde jag upp körtillståndet i snoken på haffa och han tyckte trevlig kväll på er och då vart det ju direkt hem och ta en dusch och på med rena kläder för nu skall det köras. Direkt man kom ut på stan så kom en ny farbror haffa och då var det slutkört. 
 
 
Efter t23an så blev det en Roadrunner 1970. Bytte 23an mot den. Det satt en 440 Six Pack i den och manuell låda. Bakaxeln var kortad och upphängd med stegar och coil-overs. Fixade ett litet lustgassystem till den och senare bytte jag manuella lpdan till en automat.
 
Roadrunnern byttes senare mot en Cuda. Den bilen var lite speciell för det satt en taklucka på den och chassinummret var inte som normalt. Det gick inte att tyda vad det var flr utrustning mm. Tror dessa bilar monterades i Europa. Cudan hade en 440 med 727 låda och 8 3/4 axel.
 

Falsmaskin

Tror det var fel motor till falsmaskinen. Frekvensomriktaren matas 1fas och ger ut 3 fas, motorn skall då vara 3 fas och den vi har är 1 fas. Frågat leverantören om den skall bytas eller om det går att köra den på 3 fas.
Fick byggt fotpedal för fram back. Frekvensomriktaren tar emot signal för fram och back så det blir ju perfekt.
 
Här är fotpedalen klar och allt väntar nu på motorsvaret så koplas kablarna.
 

Falsmaskin

Uppgradering av falsmaskin pågår. Den är lite svår att hantera ensam så det blir elmotor med växel och en frekvensomvandlare som kommer justera varven och då blir det lättare att göra ett bra jobb.
 
 

Plåtar

Fick färdigt båda sidorna av sparklådorna. Det är ju inte hela sparklådan utan endast främre delen och det är för att jag vill göra torpedväggen och sidoplåtarna vid torpeden så jag har en bra referenspunkt till övriga plåtar som skall göras.
 
 

Sparklåda fortsättning

Idag klippte jag en mall i papp och satt å tittade på den ett tag för att fundera om det blir bra för ögat. Sedan tänkte jag att det går ju att ändra efteråt om det inte blir bra. Sedan började jag göra främre delen av sparklådan. Blev inte riktigt 100 så jag måste kapa bort lite och göra nytt.
 
Man måste ju lära sig att använda maskinerna och även förstå sig på plåten. Nu vet jag vart gränsen går för krymp och sträck maskinen. Hade för mycket plåt för att göra två kurvor, plåten blev ganska tunn i sträck delen och då var jag tvungen att klippa bort en del för att kunna fortsätta. 
 
 

Styrsnäcka

Hade en styrsnäcka från en Transit men den var lite stor och oftast är beggade lite slitna och man får glapp i mittenläget så jag inhandlade en ny Vega snäcka som är riktigt liten och behändig.
 
Handlade den från www.duksville.co.uk/ som har bra priser och snabba leveranser.
 
 
 

Sparklåda

Jobbat lite på sparklådorna. Fått färdigt insidan av sparklådorna efter mycket funderande. Mest tid har gått till att fundera på linjerna man vill skall flöda fint men nu har jag gjort dom med en liten sväng kring infästningen av hairpinsen. Blir det inte bra får jag ändra drt senare.
 
 
RSS 2.0