Badbtunna del 5

Byggt 13 av 10 reglar till trappen sedan tog virket slut. Isolerat baljan men fogskummet tog slut. så imorgon skall det hämtas mer virke och förnödenheter.
 
 
 

Badtunna del 4

På måndag var jag till Cramo och hyrde en packningsmaskin typ rundplatta som packar ganska djupt.  Körde ungefär 45 minuter och packade makadamen så den blev hård. Fick fylla på lite på vissa ställen. Man skall köra minst 6 överfarter för att vara säker att det är packat.
 
 
På tisdag vart det dax att hämta virke och isolering. Det blev 100m 45x95 som skall användas till att regla för trappen och 100m 22x95 som står på högkant mellan trappstegen. Själva trappen blir rillat virke men det får hämtas senare. Isoleringen är 50mm och 100mm. 50mm används till sidor och 100mm till botten typ under bänkar och den delen som kommer mot mark. Tänkte att de delarna som har kontakt med mark eller reglar skall ha tjockare isolering. Skar upp isoleringen till botten och sidorna i nedsänkningen sedan var det kväll.
 
 
Onsdag började jag plocka ihop sandfilter och gå igenom alla kopplingar innan jag börjar borra i baljan. När jag började ha koll på allt så borrade jag först nedre röret som skall gå till sandfiltret. Sedan var det övre röret från sandfiltret. Efter det borrades nedre röret som skall till vedkaminen. Övre röret väntar jag med för den skall ligga 6cm över kaminhöjden. Sedan ett hål för LED belysningen och efter det 8st hål för bubbelsystemet. Nu kan jag börja limma fast frigoliten i nedre delen av baljan och sedan bygga pallning under bänkarna. 
 
 
Måste säga att jag fick ett mycket gott intryck av leverantören www.badbalja24.se alla prylar håller bra kvalitet och man får med allt som behövs för att montera ihop baljan. En massa olika storlekar på håltagningsborrar och tätningsmedel, slangar kopplingar och klämmor. Även sanden till sandfiltret var med i leveransen så man behöver inte åka och söka en massa prylar för att få ihop baljan.
 
 
 
 

Lite plåtjobb

Fick även gjort lite plåtjobb på hotroden i helgen. Plockade ner hela torpeden och renkapade alla plåtar,  helsvetsade sidostyckena och snekapade torpeden för golvet.
 

Badtunna del 3

Alltså skulle stenar vara värt pengar vore jag biljonär.  Varje spadtag träffar en sten på minst 20 x 20cm och det är som grus sedan när man plockat bort två tre stycken och kör ner spaden igen så träffar man en sten och då är det föräldrar stenarna. Dom är ca 60 x 60cm och verkar som att det enda dom gör är att kopulera där under gräset för det är så jä...la mycket sten här.
 
Nu har jag lyckats få bort sten och grävt ut 20 kvadrat ca 20-30 cm djupt, lagt på en markduk och fyllt på med makadam. Imorgon åker jag och hämtar en vibbra och packar det så man får ett hårt underlag. Sedan börjar byggandet av trappor mm.
 
 
Molle arbetsledaren sitter här och kollar att allt går rätt till.
 
 
Tur att entreprenadmaskinen fungerar för det underlättar att fylla på makadam. Har ju skottkärrat så mycket när jag byggt garage och lägenheten tidigare.
 
Sedan när makadamen var skottad så var det bara att kratta och kolla att allt var rakt och fint.
 
 
 
 

Badtunna fortsätter

I går var jag och handlade en ny grävspade. Det var en ergonomisk pryl och allt i stål så man slipper avbrutna träskaft.
 
Har nu skalat av 80% av gräset. Eller hade skottat bort allt i går men det blev lite förändringar. Skall byggas trappor på 6 sidor av badtunna och två sidor kommer ha en utbyggnad för förråd för ved, bubbelsystemet, sandfiltret och kaminen inbyggd i. Då blir det lite lättare att ta sig i och ur baljan om man är flera personer och på vintern har man torr ved och även kaminen skyddad från snö så man slipper böka. Beställde även en bil med makadam som jag kommer fylla utgrävningen med. Under makadamen blir det en markduk. Sedan skall makadamen vibbras så den blir hård och rak.
 
Läget just nu
 

Badtunna bygge

Har börjat installera badtunna. Skall bygga ett däck runt badtunnan så man kan gå från uteplatsen till tunnan och grillstugan utan att behöva sätta ner fötterna i gräset. Blir ju så grisigt i tunnan om man soringer från gräset in i tunnan.
Mitt projekt startade inte så bra för alla spadar gick sönder. Ena spaden gick i tre delar efter 5 minuter. Andra spaden så gick handtaget sönder i och skinnet i handen gillade inte riktigt att gräva med en spetsig träbit skavande. Fick avsluta grävandet efter 30 minuter. Är bara att åka och handla en ny spade.
 
Hammocken skall bort och dit skall tunnan.
 
Här till vänster i bilden liger en hög med trasiga spadar. Fick bort 30% av gräset. Tänkte gräva ca 40cm djupt och fylla med ett bärlager och köra över med en vibbra så det blir ett hårt och slätt underlag till träramen som skall byggas i tryckt virke.
 
 

Reparation av släpvagn

 haft lite problem med min släpvagn. Släpet är tillverkat i aluminium och har lyckats få av två balkar i ramen på släpet. Allt började när jag byggde garaget och skulle gjuta upp kantbalken. Åkte över till Torneå för att hämta 500kg betong i storsäck. Det var just stängningsdags och enda dom hade på lager var 1000kg säck. Tänkte att nog går det säkert eftersom jag kört 850kg pellets på samma släp. Så vi hävde på säcken men la ingen pall under så det blev en ganska fin punktlast mitt på balkarn. Körde försiktigt men vägarna är inte det bästa så i ett gupp började skärmarna på släpet peka ut. Båda balkarna gick av på mitten. Lite surt var det ju. 
 
En polare tiggade ihop balkarna men det ville som inte fungera. Direkt jag transporterat mer än 2-300kg går dom av. Som tur är har Jeppe gått svetsutbildning och tagit en massa licenser nu och då kunde han ta släpet till skolan som träningsobjekt. Nu har han svetsat alla sprickor och förstärkt balkarna med 5mm aluplåt.  Balkarna som gått av har bara 3mm gods så nu kommer problemen vara borta. 
 
Spräckt balk.
 
Svetsad och förstärkt balk.
 
Spricka vid axelinfästning
 
 
 
 
 
 

Vindruta

 
Jobbat på bockningen till vindrutan. Har inte bestämt mig om den skall vara rak eller lutande. Men det lutar åt lutande och delad ruta.
 
Började med att trimma plåten i rätt radie så jag kan köra mot stoppare i falsmaskinen. Sedan bockar jag den 15-20 grader i stöten.
 
Här är första steget i bockningen gjord. Eftersom det är en ytterkurva blir ju plåten lite för lång så det blir veck efter man bockat den
 
För att bli av med vecken så använde jag krympmaskinen och krympte den tills den var rak igen.
 
Sedan var det bara att göra sista bockningen. 
 
Efter bockningarna har jag justerat alla plåtar i 10 timmar. Vill ju ha bra passform innan jag börjar svetsa ihop allt. Då blir det lättare att justera svetsarna eftersom dom kommer krympa och vrida på allt. Vet man att det varit rakt före svetsning är det bara att sträcka på svetsarna tills det är rakt igen.

Inte så många

plåtar kvar till torpedväggen. Snart får man fundera i vilken ordning allt skall svetsas så det går att slipa och sträcka/rikta svetsen innan alla delar är sammanfogade. Vill inte ha så mycket spackel på bilen och då måste alla svetsar fixas.
 
Här är lite bilder på dagens arbete.
 
Gjorde först ett verktyg till falsmaskinen så man kan göra en bred men låg fals. Hade själva radiehjulet klart så det var bara ett hjul att tillverka.
 
Sedan jobbade jag på samma plåt som jag arbetade med för två veckor sedan. Ritade ju upp formen vart den skulle klippas men fick bocka tillbaka den för bocken var på fel ställe. Tur man kan rikta den i engelska hjulet. Gjorde en ny bock och ritade ny klipplinje och klippte plpten. Sedan körde hag två falser i den och bockade en punktsvetsfals som inte finns på denna bilden.
 
sedan var det provmontering och fastskruvning. Blev helt ok. Lite justeringar kvar så som trimma bort lite plåt på vissa delar och sedan börja svetsa.
 
 
RSS 2.0