Reparation av släpvagn

Bil / Permalink / 0
 haft lite problem med min släpvagn. Släpet är tillverkat i aluminium och har lyckats få av två balkar i ramen på släpet. Allt började när jag byggde garaget och skulle gjuta upp kantbalken. Åkte över till Torneå för att hämta 500kg betong i storsäck. Det var just stängningsdags och enda dom hade på lager var 1000kg säck. Tänkte att nog går det säkert eftersom jag kört 850kg pellets på samma släp. Så vi hävde på säcken men la ingen pall under så det blev en ganska fin punktlast mitt på balkarn. Körde försiktigt men vägarna är inte det bästa så i ett gupp började skärmarna på släpet peka ut. Båda balkarna gick av på mitten. Lite surt var det ju. 
 
En polare tiggade ihop balkarna men det ville som inte fungera. Direkt jag transporterat mer än 2-300kg går dom av. Som tur är har Jeppe gått svetsutbildning och tagit en massa licenser nu och då kunde han ta släpet till skolan som träningsobjekt. Nu har han svetsat alla sprickor och förstärkt balkarna med 5mm aluplåt.  Balkarna som gått av har bara 3mm gods så nu kommer problemen vara borta. 
 
Spräckt balk.
 
Svetsad och förstärkt balk.
 
Spricka vid axelinfästning
 
 
 
 
 
 
Till top