Mera hotrodbygge

 
 
Fortsatte med dörrkarmen på passagerarsidan.  
 
Finns ju inte en rak plåt på min bil så alla bockningar görs i falsmaskinen.  Här har jag då krympt och sträckt plåten så den har rätt form och nu bockar jag in kanten för dörrbladet.
 
 
 
Efter finjustering av längden och klippningar så provas plåten
 
Då var det dax för nästa plåt. Klipper all plåt som har raka klippningar i denna sax
 
Denna plåten bockades då 90 grader och snett över plåten för att följa vinkeln på sparklådan. Sedan sträcks den för att fälja ramens radie. Givetvis med samma mall som på förarsidan.
 
Efter sträckningen av plåten skall den då bockas 90 grader igen. Och nu är ju plåten inte rak så då bockas den i falsmasinen. Plåten körs mot mothåll så den följer kanten fint. Det går inte att köra på frihand när man bockar. Man kör bocken typ i 5 omgångar lite åt gången annars vrider man plåten så bocken blir inte skarp.
 
Sedan tillverkade jag nedre böjen till dörrkarmen. Denna bockades först och efter det krymp och sträck för att vrida den till rätt form. Använde förarsidans plåt som mall så dom blir lika,
 
Nu var jag tvungen att klippa bort plåt från torpeden så det blir likadant som på förarsidan. Använder papper till att malla av förarsidan och föra över formen pä andra sidan.
 
Grovklippte och lämnade 10mm till finjustering och provade sedan alla plåtar. 
 
 
 

Hot Rod plåt

Då gick man över på passagerarsidan och började tillverka dörrkarm. Fick färdigt främre karmen så det är bara att svetsa. Började seda  tillverka nerde dörrkarmen
 
Båda främre karmarna 
 
Nedre karmen halvfärdig
 
 

Skrotade min plåt

Min plan för nedre delen av dörrkarmen var inte bra. Skulle bygga den så tätningslisten för dörren sitter fast på den men insåg att detta inte var någon bra ide. Det är för många kurvade bockningar så alla dessa ändrar formen varje gång man bockar den.
 
Här är då den skrotade delen 
 
Och här är den nya. Tillkommer senare en instegslist som även kommer att ha tätningslisten för dörren.
 
 

Fortsatt med plåtformning

Sista bitarna till dörrkarmen på förarsidan under tillverkning nu. Fick gjort ena hörnet och 90% av den långa mitten biten. 
 
 
 
 
 

Ny vecka med bygget

Då går man in på vecka två av semestern och fortsätter bygga bil. Fick gjort rundningarna nertill på dörrkarmen. Nu är nästan alla delar till förarsidan klara för svetsning. Är endast den innre biten kvar och den är inte så svår att tillverka.
 
 

Hotrod den fick lite timmar även på söndag

Fixade brukisens parkeringsbroms och efter det blev det en stund plåtjobb på Hotrodden.
 
Fortsatte med nedre dörrkarmen. Bockade falsen för dörrbladet och renklippte. Återstår de rundade hörnen och plåten som fästs i ramsidan sedan är alla delar klara på förarsidan.
 
 

Reparera Volvo XC90 parkeringsbroms

Fick en 2a på parkeringsbromsen så jag bytte bromsbackar och trodde saken var biff. Vid efterkontroll hos bilprovningen så var bromsverkan fortfarande 0 på ena sidan. Tänkte att vajern måste ha lossnat på ena sidan så jag plockade ur mittkonsolen och kollade men allt var ok. Plockade då lös bromsskivor och backar, lossade även vajerjusteringen under mittkonsolen och nollade hävarmen som trycker på bromsbackarna. Mätte måttet på hävarmen när den var i 0 läge och måttet var 59mm. Tog sedan bromsbackarna och monterade det fasta staget och fjädern som håller fasta staget så jag fick ett bromspaket komplett utan hävarm. Satte in bromspaketet in i bromsskivan och mätte måttet där hävarmen skall sitta, måttet var 65mm. Det vill säga att man måste spänna upp hävarmen så mycket så det finns ingen kraft kvar i den. Antagligen är slitaget inne i bromsskivan stort eller så är beläggen på dom nya backarna tunnare än originalet.  Åtgärdade detta genom att svetsa på extra material och filade på bromsbackarna. Gjorde detta på den sidan fasta staget sitter. Provade backarna ett par gånger i bromsskivan och mätte måttet där hävarmen skall sitta. När jag låg på 60mm så var jag nöjd. Monterade ihop allt igen och spännde vajern enligt Volvos instruktioner och nu fungerar patkeringsromsen som den skall.
 
Tog inga bilder.

Lugn dag i garaget

Tog det lite lugnare idag. Gjorde mallar till dörrkarmen nere vid sparklådan och klippte en plåt till denna. Är en klurig plåt eftersom den böjs i två riktningar och skall ha flera bockar. Gäller att ha tungan i rätt mun så det inte blir några misstag.
 
 

Strulig dag

 
Denna fredag har bara strulat. Allt jag gjort idag har blivit fel men det är nog bra att ha en sådan dag så dom bra dagarna uppskattas.
 
Byggt på bilen och allt jag gjorde blev fel på något sätt. Skulle fälla in vindrute stolparna och klippte fel.  Fick göra en täckplåt för att åtgärda det.
 
Sedan gjorde jag främre dörrkarmen och när jag skulle anpassa den så klippte jag fel. Fick ändra strategi också för jag tänkte fel från början. Fick till den sedan så nu är det bara att svetsa ihop den och justera vindrute stolpen så dem passar ihop.
 
Några bilder på hur bilen just nu
 
 

Produktiv bilbyggar torsdag

Svetsat bakre dörrkarm i skärmen och tillverkat sidostolparna till vindrutan.
 
Här några bilder på dörrkarmen som svetsats i bakskärmen.
 
Efter det så byggdes vindrute stolparna. Dom är gjorda av tre delar så dom blir stabila eftersom dörren kommer stängas i framkant och då blir det ju en hel del smällar där. Invändigt i stolpen finns en 2mm plåt och utvändigt 1mm plåt. Dessa är sedan punktsvetsade ihop till en stolpe.
 
Gjorde först mallar, en övre och en nere så det är lättare att måtta alla delar.
 
Sedan var det bara att köra igång med plåtklippning och formning.
 
När plåtarna var klara så hålades dem där man inte kan använda punktsvetsen och sedan svetsades dom ihop.
 
 
 
Slipning och provmontering. Nu är dom inte på rätt ställe för dom skall sänkas in i övre torped plåten.
 

Byggdag igen

Båda dörrkarmarna mot taket är på gång. Innerformen är klar men yttre delen har jag inte bestämt om det blir dropplist eller slät så det får komma senare när taket är under tillverkning.
 
Några bilder på dagens arbete.
 

Tisdag = Byggdag

Tillverkade förarsidans dörrkarm och började leta efter formerna över sidurutan.
 
Jo fick tanklocket idag och det blev riktigt bra.
 
Några bilder på dörrkarn som bockas i falsmaskin eftersom karmen inte är rak. Den böjs när man bockar den eftersom den bockas i en radie och då blir kanten antingen kort eller lång.
 
Här är då en sida bockad 90 grader och hela plpten vriden
 
För att åtgärda den böjda plåten så krymper man den bockade kanten. Har man en linjal emot plåten så underlättar det att se när plåten är spikrak
 
 
Och här är den då rak igen
 
Och här är båda sidorna bockade
 
Sedan anpassades nedre delen mot ramen och nu är det bara att svetsa den i skärmen
 
Nu jobbar jag på formen för sidorutan så jag kan förtsätta med dörrkarmen mot vindrutan.
 

Dörrkarm till Hotrodden

Finriktat skärmen och byggt lite dörrkarm.
 
Här är slutgiltiga formen på skärmen
 
sedan klipptes plåt till dörrkarm
 
plåten bockades i falsmadkin eftersom bockningen är i en radie
 
efter det så anpassades plåten med att klippa ur och bockas nere vid ramen
 
 
och här är då en del av dörrkarmen färdig för svetsning mot skärmen
 

Mer Hot Rod bygge

Fortsatte med bygget idag. Finjusterade gårdagens plåt och börjede med dörrkarmar.
 
Eftersom jag vikt ner alla kanter fick jag inte in plåten i krymp maskinen så jag fick ta hjälp av TIG svetsen för att krympa ner några höga ställen på plåten. Hade även två avlånga låga ställen som jag markerade med blått och klrde upp i hjulet.
 
sedan var den plåten helt klar och kan nu glömmas.
 
Efter det så började jag vika in kanten på skärmen dit dörrbladet kommer. Försökte även titta/mäta ut rätt radie på skärmen.
 
 

En plåt om dagen

Hade inte varit helt fel när man bygger bil. Fick iallafall färdigt plåten mellan skuff och tak idag. Svetsade dit kilarna och plåten i kanten med den lilla radien.
 
Några bilder på dagens verk.
 
 

Semestar och Hot Rod bygge är nice

Stigit up tidigt nu när man tog två veckor semester och åkt ut till bilbygget. Tillverkade plåten mellan skuffluckan och taket. Började med en pappersmall och gjorde en atrapp för tanklocket som blev beställt i natt. När alla linjer såg bra ut renklipptes pappersmallen och överfördes till en plåt. Plåten fick sedan genomgå det vanliga med Engelska hjulet, falsmaskin, krymp och sträck. Och där gick en dag fast det blev ju någon kopp kaffe också.
 
Lite bilder på dagens arbete eller semester kanske det var.
 

Bakskärmarna är ihop

Var mycket mer arbete med bakskärmarna än jag beräknat men nu är dom gjorda. Är ju fortfarande slutsvetsning kvar och lite justering men det görs sedan när man har mer delar färdigt.
 
Slutjustering av radien på övre delarna gjordes genom att rita upp den tänkta radien i förhållande till skärmen på papper och sedan jämföra plåten mot linjen och justera med krymp och sträck maskinerna.
 
Efter det så klämdes båda överdelarna ihop med svetstänger för att jämföras så de var exakt likadana.
 
Sedan var det bara att punkta ihop sidorna med överdelarna och detta gjordes med överdelarna hopkopplade så båda sidor blev lika.
 
Sedan hängdes pålåtarna på bilen.
 

Snöslunga

 
Har kommit så förbenat med snö sista veckorna så man gör inget annat än skottar snö och ligger utslagen i soffan. Lessnade på detta och handlade en snöslunga. Kollade på begagnade först men tänkte att om jag köper en ny så har man garanti i 12 månader och vet att det fungerar. Finns ju alltid en orsak till att något begagnat säljs.
 
Läste igenom data på flera slungor på nätet och kom fram till att AL-KO 700E hade bra värden. Finns nog med kraft och bra tyngd så den får fäste.
 
Slungan levererades i en fin låda. Fick skruva på handtagen och några små saker, även fylla i olja i motorn, tog ca 30 minuter.
 
Sedan fick slungan blåsa iväg snöeländet.
 
Helt klart en bra slunga som gör jobbet. Klart mycket lättare än att springa med snöräven och fundera vart man skall flytta snön.

Hotrod bygget fortsätter

Hade som mål att punkta ihop bakskärmarna idag men det gick så mycket tid till finjustering. Man vill ju att båda sidorna är likadana och även att det blir slätt så man ej behöver häva på så mycket spackel.
 
Några bilder från förra helgen då jag svetsade sparklådorna.
 
Och dagens arbete med att bocka in kanten för taket och skuffluckan.
 
 
RSS 2.0