Renovering av markiser och annat fix

Hus och garage / Permalink / 0
Slitit med diverse småfix på huset. Plattsättningen var delvis täckt av gräs och mossa så högtryckstvätten fick bekänna färg ändå tills den dog och ny fick inhandlas. Men plattorna blev rena och det var ju bra. Sedan plockade jag upp alla plattor och rensade bort allt gräs och elände, fyllde på med ny sand och ordnade upp rätt fall så vattnet rinner bort från plattorna.  Sedan tebax med allt och ny fogsand tillsattes och allt blev så mycket finare.
 
 
Efter plattsättningen var det dax att bygga en ny bro. Den gamla var lite sliten. Rev ner den gamla och åtgärdade även plattsättningen under bron innan en ny byggdes. 
 
Efter bron var det dax att renovera korgmarkiserna. Tyget var lite slitet och dekorlisterna var ett minne blott. Byggde en ställning så jag kunde fästa markiserna i bra höjd så det skulle vara lättare att jobba med dem och även för att ha koll på alla vinklar.
 
Märkte sedan väven i markisen med nummer 1,2,3 och även centrum på tyget och skenorna, spännande även lite järntråd mellan skenorna så dom hålls på rätt plats innan jag sprättade lös klammer och väv. Sedan tog jag vävbitarna och la dem på det nya tyget och ritade av formen och märkte ut nummer och centrum så det sedan skulle vara lätt att få dem på rätt plats innan man häftar fast väven.
 
Klippte ut väven och häftade fast den med häftpistol. Efter första markisen var jag less häftpistolen och åkte och handlade en luftdriven häftpistol. 
 
 
När väven var häftad så fortsatte jag häfta dekorbandet.
 
Tog ca 3 timmar per markis att byta väv. 
 
Lite bilder före och efter
 
 
Till top