Gångjärn

Fick en leverans med gångjärn och dörrlås. Då finns det inget som hindrar att göra dörrarna.
 
 

Golvet färdig för svetsning

Alla detaljer är nu färdiga till golvet. Återstår att pensla på svetsprimer mellan plåtarna och Epoxi på de ställen man ej kan måla efteråt.
 
Ramen jag bygger in i skuffen är gjord av 2mm plåt och då går det inte att forma den så enkelt med maskinerna på garaget. Har fått göra den i flera delar för att få den bra. Bultat fast delarna som kommer mot ramen innan jag punktar ihop pusslet så allt hamnar på rätt plats. När plåtarna var punktade tog jag lös dessa och svetsade ihop.
Svetsar från mitten av plåten och ut för att minska vridningar i plåten.
 
När plåten är svetsad grovslipar jag svetsen så det är lättare att köra den i lufthammaren. Lufthammaren använder jag till att slå ut spänningar.
 
Efter lufthammaren så tar jag plåten till städet och justerar den rak. Använder rekylfri hammare eller en lätt platt hammare för att inte slå gropar i plåten
 
Sedan lite grovslipning med 80 korn fiberrondell
 
Efter grovslipning kör jag oscillerande slip med 80 korn 
 
Sedan skruvas allt på plats igen för att kolla så allt passar och punktas ihop med resten av delarna
 
Sedan fortsatte jag med svets, grovslip, lufthammare, riktning, grovslip och finslip tills sidostyckena var färdiga och provmonterade. Märkte upp hålen för svetsning och borrade dom.
 
 
Borrade även plåten som kommer under bagage ramen så man kan svetsa den senare när man lyfter karossen. I denna plåten svetsas sedan innerskärmen. Borrade även fyra hål i bagage ramen så jag kan punkta plåten uppifrån så den hålls i rätt läge när karossen lyfts senare.
 
Sedan monterades allt tillbaka för en sista koll 
 
 
Penslade på Volvos svetsprimer och svetsade ihop ramen
 
Svetsarna slipades och ramen är klar.
 
Grabben svetsade sedan det sista på trösklarna som måste svetsas före golvet svetsas
 
Allt monterades sedan tillbaka och väntar nu på att bli svetsat.
 
Och grabben fick svetsat båda bakskärmarna.
 
 

Golvplåtarna färdiga på Hotrodden

Fick färdigt plåtarna till golvet och jobbat på ramen till golvet i bagaget. Kommer inte göra plåtarna till bagaget förän avgasrör och alla tillbehör är på plats. 
 
Dagen startade med att mäta och klippa ut plåtar till golvet. Handlat en luftdriven plåtsax från Biltema och den fungerar bra för raka plåtar men om det är kurvor som skall klippas så går det inte så bra.
 
La plåten på sin rätta plats och ristade där det skulle klippas och ritade ut var det skulle falsas. Sedan renklipptes plåten
 
 
 
Då var det dax för falsmaskinen
 
Provade sedan plåten innan jag började med andra så man är säker att det passar och ser bra ut.
 
När båda plåtarna var klara så hålades dom för svetsning och även för infästning i ramen
 
Efter hålningen så körde jag plåten i Engelska hjulet för att släta ut den så det blir lättare när det skall svetsas
 
Sedan bultades allt på plats för att kolla att allt stämmer
 
Fortsatte sedan med ramen till bagaget. Dessa skall nu punktas ihop och svetsas så är det klart
 

Golv bygget till Hotrodden fortsätter

Jobbat på golvet idag. Kapat ur för kardantunneln och svetsat en remsa i urkapningen.
 
Skär med plasma
 
Formar remsan med mjuk hammare mot ett runt mothåll
 
Punktar remsan i plåten och provar att kardantunneln passar innan jag tigsvetsar den
 
Renslipar plåten och sedan är den klar
 
Börjar sedan med sidostycken som även karossen kommer fästas i ramen med
 
 
Istället för att mäta vart hålen skall borras för fästena mot ramen så använder jag en vässad skruv som jag skruvar i ramen och läger sedan plåten i rätt läge och ger en smäll med hammaren så får man ett bra och rätt märke var man skall borra
 
 
Medans jag joxat med golvet har grabben svetsat bakskärmarna. 
 

Dax för golv till Hotrodden

Börjat tillverka resten av golvet. Startade med en bärlina och kardantunnel som kommer bära största delen av vikten. 
 
Tog först några foton på bilen innan jag tog isär alla plåtarna för att kunna göra golvet.
 
Sedan plockade jag lös allt som gick eller är osvetsat, skall ju ha svetsprimer mellan alla dubbelplåtar.
 
Har blivit en del mallar till att kopiera former
 
 
Och här är en nästan naken bil
 
Skar ut plåt med plasman för bärlina och kardantunneln. Dessa är gjorda i 2mm plåt eftersom dom skall var en förstärkning av golvet och bära all vikt från säten och personer. Ristade för bockningar på bärlinan och kapade ur hörnen. Sedan bockades allt 90 grader.
 
 
Gjorde sedan en mall för kardantunneln och valsade den till rätt form. Gick inte bara att valsa, var tvungen använda kantvik och hammare också för att få den bra.
 
 
Nu blir det inget bilbygge förän nästa helg för mina två veckor semester är slut
RSS 2.0