Golvet färdig för svetsning

Hot Rod / Permalink / 0
Alla detaljer är nu färdiga till golvet. Återstår att pensla på svetsprimer mellan plåtarna och Epoxi på de ställen man ej kan måla efteråt.
 
Ramen jag bygger in i skuffen är gjord av 2mm plåt och då går det inte att forma den så enkelt med maskinerna på garaget. Har fått göra den i flera delar för att få den bra. Bultat fast delarna som kommer mot ramen innan jag punktar ihop pusslet så allt hamnar på rätt plats. När plåtarna var punktade tog jag lös dessa och svetsade ihop.
Svetsar från mitten av plåten och ut för att minska vridningar i plåten.
 
När plåten är svetsad grovslipar jag svetsen så det är lättare att köra den i lufthammaren. Lufthammaren använder jag till att slå ut spänningar.
 
Efter lufthammaren så tar jag plåten till städet och justerar den rak. Använder rekylfri hammare eller en lätt platt hammare för att inte slå gropar i plåten
 
Sedan lite grovslipning med 80 korn fiberrondell
 
Efter grovslipning kör jag oscillerande slip med 80 korn 
 
Sedan skruvas allt på plats igen för att kolla så allt passar och punktas ihop med resten av delarna
 
Sedan fortsatte jag med svets, grovslip, lufthammare, riktning, grovslip och finslip tills sidostyckena var färdiga och provmonterade. Märkte upp hålen för svetsning och borrade dom.
 
 
Borrade även plåten som kommer under bagage ramen så man kan svetsa den senare när man lyfter karossen. I denna plåten svetsas sedan innerskärmen. Borrade även fyra hål i bagage ramen så jag kan punkta plåten uppifrån så den hålls i rätt läge när karossen lyfts senare.
 
Sedan monterades allt tillbaka för en sista koll 
 
 
Penslade på Volvos svetsprimer och svetsade ihop ramen
 
Svetsarna slipades och ramen är klar.
 
Grabben svetsade sedan det sista på trösklarna som måste svetsas före golvet svetsas
 
Allt monterades sedan tillbaka och väntar nu på att bli svetsat.
 
Och grabben fick svetsat båda bakskärmarna.
 
 
Till top