Karossen på hot rod bygget är nu i stort sett klar på utsidan

Nu har bilen fått alla plåtar på utsidan formade. Det mesta är svetsat och monterat. Nästa steg är att bygga bromssystem, styrning och fjädring bak. Efter detta är gjort så svetsas fästen för huv och sidor, även bakre buken svetsas då och karossen blir tät.
 
 
Hade samma formfel på denna sida så det behövde åtgärdas.
 
Tillverkar en ny plåt.
 
Bockar kanten.
 
Punktar dit plåten och vi är på banan igen.
 
Viker bakre kanten på övre dörrplåten.
 
Provar passformen.
 
Samma med främre delen.
 
Tillverkat lite smådelar in i dörren för att hålla fästplattan för gångjärnskruvarna.
 
Svetsat på plats hållare.  Man kan fortfarande justera dörren och även lyfta ur fästplattan vid behov.
 
Den sista plåten för utsidan klippt och märkt för engelska hjulet.
 
Formning klar, dörrhålsmallen på plats och märkning för klippning pågår.
 
Övre och nedre plåten punktades. 
 
Allt är kant i kant. 
 
Skinnet svetsat.
 
Skinnet klart för prova passformen. 
 
Allt passar och dörrar går öppna.

Nästa dörr

Ett dörrskinn sklart
 
Insidan slipad
 
Utsidan slipad och riktad.
 
Bara köra på en sträng limmar och tätar före man viker över kanten. Men först skall insidan målas.
 
Så ser det ut idag
 
Andra sidan. Sträcker plåten i mitten där den kommer ha en större radie.
 
På med gummit på övre hjulet för att bara forma 2d.
 
Börjar få rätt form. 
 
Märker en klipplinje som kommer vara ett stöd i falsmaskinen för midjan.
 
Kör midjan.
 
Nästan färdig.
 

Dörren har fått lite mer plåt

Jobbat på,dörren ett par dagar. Lite slipning och riktning kvar sedan nästa dörr.
 
Övre plåten är lite svår för den har böjar i flera led och sedan två raka ytor mot fönstret och midjan som fasas. Fick göra några övningsplåtar innan jag klurat ut hur den skall göras. Hjula upp den ordentligt i mitten innan jag började med finliret och det blev bra. Plåten under är som mall så jag har koll på svängar och bockningar.
 
Här börjar den ha rätt form. 
 
Kommit så långt så jag kan köra midjan. Sedan är det lite justering av delen som går mot rutan. Fick bocka upp den först för att kunna forma plåten och efter det bocka den 180 grader tillbaka.
 
Hade lite fel på formen mellan dörr och huv så här blev det en justering på 3mm.
 
Efter 180 graders bocken på delen mot fönsterlist fick jag handjustera plåten i rätt form.
 
Viker kanten som kommer klämmas mot ramen i dörren.
 
Övre delen klar.
 
Tillverkar en mall för nedre plåten. Vill bara ha yttre formen och hål i mitten så den inte senare påverkas av formen av dörrplåten eftersom den är konvex.
 
Anväder mallen för att få ut plåten. Markerar 25mm utanför så man har lite att jobba med. Kommer ju ha en 10mm kant ännu som skall vikas.
 
Plåten passar 😆
 
Hjula plåten I flera timmar och nu märker jag slutgiltigt mått.
 
Vikt in kanten och provmonterar.
 
Sista justeringar gjorda och nu märks klipplinje mot övre plåten.
 
Plåten klippt och punktad.
 
Kollar passformen och det ser bra ut så det är bara svetsa.
 
Svetsar 5-7cm och riktar svetsen tills hela svetsen är klar.
 
Så nu är plåten klar för slipning och riktning.

Återvänt efter fem veckor i Kina

Så nu är det lite bilbygge. Färdigställt alla småplock i dörrarna och påbörjat med plåt till dörrarna. 
 
Fäste för centrallås 
 
Klämma för vajern så den inte fastnar i elhissen.
 
Centrallås på plats med dragstång.
 
Slipat alla svetsar och även ytrosten. 
 
Tillverkar en mall för dörrplåten. Försökt beräkna hur mycket mindre den bör vara så man får rätt mått på alla springor.
 

XC90 batteriladdare och timer

Tanten har lite problem med batteriet vintertid. Bilen har slut på ström titt som tätt och antagligen för att det är korta sträckor bilen körs och massvis med förbrukare igång nu när det är kallt. Så vi handlade ett Kit från Calix som innehåller batteriladdare och timer. Systemet fungerar så att direkt kabeln är i väggen laddas batteriet och timern är kopplad efter batteriladdaren och styr värmen.
 
Var lite dåligt med plats att installera alla prylar och timern bör vara lättåtkomlig för den har en knapp för att synkronisera kontrollerna, även batteriladdarearen bör vara synlig så man har koll på lamporna för laddningen.
Systemet fungerar fint och bilen har full kräm nu.
 
Monterade timern på luftburen. 
 
Batteriladdaren monterades på två plattjärn som fästes i kylarramen.
 
RSS 2.0