Dörr och kylarmaskering

Kylarmasken klar, bara göra några fästen kvar.
 
Förstärkningar till dörren borrade och klara för svets primer.
 
 
Slipar med 120 korn före jag sprutar på svets primer
 
Svetsprimern på tork
 
Har slipat en borr så den ser ut som en huggmejsel i spetsen som jag borrar i hålen före jag svetsar så jag for ren plåt att svetsa på. Annars sprätter det så mycket och det blir lite osäkert om svetsen är bra.
 
Här är det Borrat lite så svets primern är rensad.
 
 
Sedan är det bara svetsa.
 
Och slipa bort överflödig svets så det är rakt och fint för resterande grejor som skall dit
 
Bockat balkar som gångjärnen fästes i. 
 
Justerat längden på balken och efter det gjorde jag kväll för nästa steg är gångjärnen och då blir det mycket mätande och då är det bra att vara klar i knoppen så det blir rätt.
 
Så ser bilen ut idag.
 

Dörr 2 och kylarmaskering

Delarna till dörr ramen är nu renklippta och ihop punktade. Börjat bocka förstärkningarna.
 
Kylarmasken demontera för svetsning.
 
Här är plåt skarvarna klar för att svetsas
 
Grov slipar före den skall I lufthammaren för att sträcka svetsen
 
Kör lite i lufthammaren tills plåten känns slät.
 

Dörr nr 2

Skulle ha tillverkat en 1 dörrars kupé istället så hade jag sluppit dörr två, är ju inge kul göra en till för nu vet jag ju hur man gör en dörr 😨
 
Börjar med att klippa ut nedre yttre plåten på dörr ramen. Bockar den sedan i 90 grader så jag får en fjäns dit yttre skinnet skall klämmas fast senare.
 
Sätter distanser på sido stycken 
 
Klämmer fast sidorna i rätt läge
 
Börjar forma nedre plåten. Kör den i sträck maskinen 
 
Har nu bockningen på 90 grader och formen för dörren klar men plåten är fortfarande spikrak 
 
Krymper nu plåten för att få den att böja sig i samma form som karossen.
 
Provar plåten och den passar bra.
 
Nästa plåt bockas 90 grader i kantviken 
 
Krymper sedan ena sidan så jag får samma form som den yttre plåten jag gjorde tidigare.
 
Provar så formen stämmer mot andra plåten.
 
Nu skall det en 90 graders bock på plåten. Går inte göra i kantviken eftersom det är en kurva så då får man köra i falsmaskinen och bocka den lite åt gången.
 
Här är den då 90 grader. Har kört den 5 gånger och bockat lite i varje körning.
 
Då var plåtarna till yttre ramen klar, återstår att göra fönster kanalen innan den svetsas ihop.
 
Jag trodde att mitt projekt var ett mastodont projekt men detta är som en fis I rymden jämfört med Pelles projekt. Han bygger världens enda raka 16 cylinders bilmotor och till denna skall Pelle bygga en kaross också. Helt galet på ett positivt sätt. Gå in och kika på det underbara arbetet han gör. www.sweet16.se

Lat

Idag blev man lite lat så det blev inte så mycket gjort. Fick ju kapa ur i balkarna på dörren för att få elhissen i linje med fönster ramen så dessa hål är nu åtgärdade.
 
Klippte två plåtar
 
Bockade kanterna
 
Slipade lite så passformen blev bra.
 
Svetsade och slipade
Skruvade tillbaka hissen för att kolla att allt stämmer.
 

Elhiss

Fick kapa lite i balkarna så fönsterhissen sänktes in 5mm.
 
Alla fästen till elhissen sitter så man kan skruva fast den från en sida.
 

Dörrhandtag

Fått tillverkat dörrhandtag till bygget.
 
 
Material och en ritning till mekanismen. Axeln tillverkas i rostfritt, axeln lagras sedan inne i röret med smörjfria bussningar.
 
 
Svarvar alla delar först.
 
 
Testar om bussningar och axel passar ihop med rören.
 
 
Alla delar till en sida
 
 
Mekanismerna ihopmonterade. En med fjäder och tillfällig spegel.
 
 
Provmontering och testning på bilen
 
 
Allt svetsat på plats och fungerar bra. Dörren öppnas med sidospegel 
 
 
Centrallås får dragstång. Testat och fungerar. Kommer sedan ha säkerhetsfunktion så dörrar låses när man kör för att minimera risken att dörren öppnas i färd.
 
RSS 2.0