Dörr och kylarmaskering

Hot Rod / hot rod / Permalink / 0
Kylarmasken klar, bara göra några fästen kvar.
 
Förstärkningar till dörren borrade och klara för svets primer.
 
 
Slipar med 120 korn före jag sprutar på svets primer
 
Svetsprimern på tork
 
Har slipat en borr så den ser ut som en huggmejsel i spetsen som jag borrar i hålen före jag svetsar så jag for ren plåt att svetsa på. Annars sprätter det så mycket och det blir lite osäkert om svetsen är bra.
 
Här är det Borrat lite så svets primern är rensad.
 
 
Sedan är det bara svetsa.
 
Och slipa bort överflödig svets så det är rakt och fint för resterande grejor som skall dit
 
Bockat balkar som gångjärnen fästes i. 
 
Justerat längden på balken och efter det gjorde jag kväll för nästa steg är gångjärnen och då blir det mycket mätande och då är det bra att vara klar i knoppen så det blir rätt.
 
Så ser bilen ut idag.
 

Dörr 2 och kylarmaskering

Hot Rod / Permalink / 0
Delarna till dörr ramen är nu renklippta och ihop punktade. Börjat bocka förstärkningarna.
 
Kylarmasken demontera för svetsning.
 
Här är plåt skarvarna klar för att svetsas
 
Grov slipar före den skall I lufthammaren för att sträcka svetsen
 
Kör lite i lufthammaren tills plåten känns slät.
 

Dörr nr 2

Bil, Hot Rod, metalshaping / Permalink / 0
Skulle ha tillverkat en 1 dörrars kupé istället så hade jag sluppit dörr två, är ju inge kul göra en till för nu vet jag ju hur man gör en dörr 😨
 
Börjar med att klippa ut nedre yttre plåten på dörr ramen. Bockar den sedan i 90 grader så jag får en fjäns dit yttre skinnet skall klämmas fast senare.
 
Sätter distanser på sido stycken 
 
Klämmer fast sidorna i rätt läge
 
Börjar forma nedre plåten. Kör den i sträck maskinen 
 
Har nu bockningen på 90 grader och formen för dörren klar men plåten är fortfarande spikrak 
 
Krymper nu plåten för att få den att böja sig i samma form som karossen.
 
Provar plåten och den passar bra.
 
Nästa plåt bockas 90 grader i kantviken 
 
Krymper sedan ena sidan så jag får samma form som den yttre plåten jag gjorde tidigare.
 
Provar så formen stämmer mot andra plåten.
 
Nu skall det en 90 graders bock på plåten. Går inte göra i kantviken eftersom det är en kurva så då får man köra i falsmaskinen och bocka den lite åt gången.
 
Här är den då 90 grader. Har kört den 5 gånger och bockat lite i varje körning.
 
Då var plåtarna till yttre ramen klar, återstår att göra fönster kanalen innan den svetsas ihop.
 
Jag trodde att mitt projekt var ett mastodont projekt men detta är som en fis I rymden jämfört med Pelles projekt. Han bygger världens enda raka 16 cylinders bilmotor och till denna skall Pelle bygga en kaross också. Helt galet på ett positivt sätt. Gå in och kika på det underbara arbetet han gör. www.sweet16.se
Till top