Bromsservo med pedal och tillbehör klart

Hot Rod / Bromsservo / Permalink / 0
Fick färdigt ramen för bromsen och ratten. Är riktigt stabilt och skall nog klara av alla krafter den utsätts för.
 
Alla balkar är löstagbara utom sidobalkarna som svetsas i karossen, svetsat in muttrar i balkarna för att fästa dem i karossen via sidobalkarna.
 
Övre och nedre balken samanfogas med varandra via fästen till bromsservot, ena fästet är tillverkat av fyrkantsrör för att få stabilitet sidledes. Denna balken tar bara kraft i en riktning och behöver ingen stabilitet i sidled. 
 
Balkarna fixeras i karossen via dessa sidobalkar. Här är sista fästpunkten svetsad i balken.
 
Här är alla balkarna, totalt 33 delar som tillverkats/samanfogas. 
 
Påbörjat montaget,  målat baksidan och det som skall svetsas för att detta inte går att göra efter dom är monterade.
 
Även målat karossen och tätat skarven dit sidobalkarna skall svetsas.
 
Sidobalkarna monterade, svetsas efter att tätning av skarven torkat. 
 
Övre balken på plats.
 
Övre balken fästs i sidobalkarna med försänkta skruvförband så den styrs upp på rätt plats.
 
Nedre balken monterad.
 
Nedre balken är även fäst med försänkt skruvförband.
 
Sammanfogar övre och nedre balken med fästen för bromsen.
 
Sammanfogningen gjord med tre bultar varav två är i fyrkantsbalken som stabiliserar allt i sidled.
 
Bromsservot sitter med fyra bultar i de förborrade fästpunkterna
 
Så ser det färdiga montaget ut. Även rattstången kommer att monteras i nedre balken.
 

90% av styrningen klar

Hot Rod / Styrning / Permalink / 0
Tur man är tidsoptimist, har nu gått två helger till styrningen och den är fortfarande inte klar.
 
Börjar med att lyfta ut motorn.
 
 
Måste kapa av förstärkningen under motorfästet, hade räknat med det från början så den är inte svetsad I ramen.
 
Nu passar snäckan.
 
Tillverkat nya förstärkningar.
 
Även bytt styrarmarna, de som satt på plats passade inte riktigt.
 
Här ser man att det är frigång mot Fram axeln med den nya styrarmen.
 
Den nya styrarmen är även kortare så snäckan hamnar längre fram och det hjälper lite med styrknutarna som skall hållas under 30 graders vinkel.
 
Här sitter hela styrningen från snäckan till hjulen.
 
Nu är det bara styraxlar kvar.
 

Bakfjädring

Hot Rod / Permalink / 0
När man inte är i garaget får man planera vad som skall göras när man väl kommer dit. Har beställt lite nödvändiga prylar till styrningen och borde få dem slutet av januari. Har även skissat lite på fjädringen bak.
 
Vill och kan inte ha fjädrarna bakom bakaxel. Måste ta ur i ramen en bit för att ha tillräcklig fjädringsväg och detta försvagar ramen lite och då är det inte bra att ha fjädrar bakom detta, sedan vill jag ha en ren bakdel så bästa alternativet för fjädrarna är liggande framför bakaxel. 
Till top