Bromsservo med pedal och tillbehör klart

Fick färdigt ramen för bromsen och ratten. Är riktigt stabilt och skall nog klara av alla krafter den utsätts för.
 
Alla balkar är löstagbara utom sidobalkarna som svetsas i karossen, svetsat in muttrar i balkarna för att fästa dem i karossen via sidobalkarna.
 
Övre och nedre balken samanfogas med varandra via fästen till bromsservot, ena fästet är tillverkat av fyrkantsrör för att få stabilitet sidledes. Denna balken tar bara kraft i en riktning och behöver ingen stabilitet i sidled. 
 
Balkarna fixeras i karossen via dessa sidobalkar. Här är sista fästpunkten svetsad i balken.
 
Här är alla balkarna, totalt 33 delar som tillverkats/samanfogas. 
 
Påbörjat montaget,  målat baksidan och det som skall svetsas för att detta inte går att göra efter dom är monterade.
 
Även målat karossen och tätat skarven dit sidobalkarna skall svetsas.
 
Sidobalkarna monterade, svetsas efter att tätning av skarven torkat. 
 
Övre balken på plats.
 
Övre balken fästs i sidobalkarna med försänkta skruvförband så den styrs upp på rätt plats.
 
Nedre balken monterad.
 
Nedre balken är även fäst med försänkt skruvförband.
 
Sammanfogar övre och nedre balken med fästen för bromsen.
 
Sammanfogningen gjord med tre bultar varav två är i fyrkantsbalken som stabiliserar allt i sidled.
 
Bromsservot sitter med fyra bultar i de förborrade fästpunkterna
 
Så ser det färdiga montaget ut. Även rattstången kommer att monteras i nedre balken.
 

90% av styrningen klar

Tur man är tidsoptimist, har nu gått två helger till styrningen och den är fortfarande inte klar.
 
Börjar med att lyfta ut motorn.
 
 
Måste kapa av förstärkningen under motorfästet, hade räknat med det från början så den är inte svetsad I ramen.
 
Nu passar snäckan.
 
Tillverkat nya förstärkningar.
 
Även bytt styrarmarna, de som satt på plats passade inte riktigt.
 
Här ser man att det är frigång mot Fram axeln med den nya styrarmen.
 
Den nya styrarmen är även kortare så snäckan hamnar längre fram och det hjälper lite med styrknutarna som skall hållas under 30 graders vinkel.
 
Här sitter hela styrningen från snäckan till hjulen.
 
Nu är det bara styraxlar kvar.
 

Bakfjädring

När man inte är i garaget får man planera vad som skall göras när man väl kommer dit. Har beställt lite nödvändiga prylar till styrningen och borde få dem slutet av januari. Har även skissat lite på fjädringen bak.
 
Vill och kan inte ha fjädrarna bakom bakaxel. Måste ta ur i ramen en bit för att ha tillräcklig fjädringsväg och detta försvagar ramen lite och då är det inte bra att ha fjädrar bakom detta, sedan vill jag ha en ren bakdel så bästa alternativet för fjädrarna är liggande framför bakaxel. 

Så var det styrning på agendan

Fick isär rattstången och kunde prova lite och se hur mycket man måste korta den. 
 
Slipat och delat på huvuddelen av rattstången.
 
Sticker av delarna i svarven.
 
Lite primer på delarna innan de pressas ihop igen.
 
Huvuddelen klar.
 
Själva styraxeln sticks av i svarven. Vill inte svetsa något i denna del så nyckelvidden får man pressa en ny.
 
Tillverkar ett verktyg för att ordna en ny nyckelvidd.
 
Nu får röret stöd medan man pressar nyckelvidd.
 
Styraxeln klar.
 
Då är det växelföraren som skall kortas.
 
Sticker av den i svarven. Måste kapa den på två ställen för att bibehålla kollapsbarheten.
 
Svetsar med TIG
 
Lite filande och den är klar.
 
Här har vi då alla tre delarna som kortats. Alla har bibehållit kollapsbarheten 
 
Efter att ha monterat ihop rattstången och provat den i bilen hittade jag 16mm på växelföraren så bara plocka isär och flytta den så jag får så mycket utrymme som möjligt för styrknuten som skall på senare.
 
Borrar ur 3 punkter och flyttar föraren 16mm
 
Svetsar föraren och de borrade hålen har jag ett kopparrör som mothåll så man inte behöver slipa så mycket inne i röret.
 
Filat och klart for montering igen.
 
Då var det utrymmet maxat.
 
Då var rattstången klar. Har även måtta alla styrstag mm så en beställning på delar har gått iväg. Hoppas på ha styrning och bromsar klart i februari.
 

Fortsatt jobba på bromsar

Mycket prylar som skall in på förarsidan, man vågar inte svetsa fast något innan allt har hittat sin plats så man får försöka använda klämmor och skruv till att låsa prylarna provisoriskt.
 
Här är balk två som skall vara den övre, denna skall endast ta krafter från bromsservot.
 
Här ser man båda balkara. Nedre tar krafterna från rattaxeln och bromsservo.
 
Fästen tillverkade för bromsen. Denna sitter mellan övre och nedre balken.
 
Punktar ihop fästet och försöker få allt så rakt som möjligt för att få bästa möjliga friktion mellan bult förbanden. 
 
Så ser fästet ut. Den kommer svetsas i övre balken och bultas i nedre, i mitten bultas bromsen.
 
Här sitter den provisoriskt.
 
Kvar att göra fäste på vänster sida men före det måste ratten in så man inte målar in sig i ett hörn.
 
Två att välja mellan.
 
Efter en del torrkörning så har rattaxelplaceringen hittats och hål är upptaget.
 
Där i hålet kommer rattaxeln ut och diverse knutar skall hjälpa att finna vägen till snäckan.
 
Rattaxeln måste kortas så den är nu demontera. 
 
 

Dags för bromsar och styrning.

Jobbar nu på bromsar och styrning. Är mycket att ta hänsyn till, rattstång, broms, instrument, a/c mm skall in under instrumentpanelen och man måste även kunna fylla/kolla broms oljan och det skall finnas möjlighet demontera allt ifall något går sönder med tiden.
 
In under instrumentpanelen skall bromsservot så man får ett rent under huven.
 
Börjar med att konstruera en balk som skall ta krafterna från broms och rattstång. Dessa balkar sitter på båda sidor och går från dörr ramen till torpedväggen.
 
Blir några bockar så den passar.
 
Två balkar klar.
Skall montera ett rör mellan balkar a jag tillverkade tidigare, detta rör skall gå att demontera så nu tillverkar jag fästpunkter för röret. Dessa förstärker även sidobalkarna.
 
Fästen har fått den vikta sidan svetsad.
 
Svetsat muttrar på baksidan så man kan skruva fast röret.
 
 
Alla delar klara, återstår svetsning av fästet. Plattan som röret skall fästas med har fått försänkta skruvförband så blir det extra stabilt och måttsäkert.
 
Pluggsvetsat baksidan.
 
Tiggar undersidan.
 
Sidobalkarna inklusive fästen är nu klara.
 
Sidobalkarna är endast skruvade nu, svetsas när allt är klart. Även röret är punktad på plats.
 
Skall ännu ett rör i övre kant.
 
Provar att bromsservot passar. Ser bra ut.
 
RSS 2.0