Sota pannan

Allmänt / Permalink / 0
Idag har jag hämtat en ny pall med pellets, förbrukat 800kg på 62 dagar. Förbrukningen varierar mellan 8-14 kg/dag.

Har även sotat pannan idag. Det tog ca 20minuter. Här följer några bilder på sotningen.

Konvektionsdelen. Undra varför det blir vitt??




Eldstad före sotning och efter.




Brännaren före och efter.






Efter två månaders drift och 800kg pellets så är asklådan halvfull. Förra året när jag köpte pelletsbrännaren tänkte jag att det inte är så farligt att sota gammel pannan, men efter man stått på knä i en vinter och försöka peta och skrapa aska och sot genom en liten lucka så är man less. Säger bara att en panna med stor asklåda måste man ha och den skall vara lätt att sota. Man skall göra rörjobben runt pannan så det är lätt att sota för verktygen är ganska långa.


Var enormt sugen på pizza i helgen och ville baka pizza hemma men alla vet att det inte smakar som riktig pizza. Så jag låg och klurade lite på detta, sökte även på nätet och såg då att det finns någon pizza sten att köpa för 500kr och alla som känner mig vet att jag inte betalar 100kr kilot för sten. Då tänkte jag att en tjockare plåt måste fungera bättre än en sten så jag for till jobbet och fixade en 12mm plåt som har en diameter på 380mm, blästrade den och for hem. Satte på ugnen på full spätta och kladdade lite olivolja på plåten och in i ugnen med den för att fixa lite yta på den. Efter det tog jag några recept från nätet och gjorde mig några pizzor. Först deg sedan på med tomatsås efter det ost och sedan kebabkött. Värmde plåten på full spätta i ugnen ca 30 minuter och slängde in första pizzan. Efter 5min var pizzan klar och det var faaan den godaste pizzan jag ätit hemma. Plåten kostade 40kr.


Tjingeling.

Till top