Motorvärmarstolpe

Allmänt, Byggen / Permalink / 1
Då var denna helgen slut. Har fixat en motorvärmarstolpe på lördag. Eftersom vi har två bilar och börjar jobba samma tid så fixar inte vårt vanliga 220 uttag motorvärmarna för två bilar. Så jag köpte en byggcentral och svetsade ihop en stolpe som jag monterade byggcentralen på sedan anslöt jag den till 400v och nu har vi kräm så det räcker.



Idag söndag har jag monterat snökedjorna på traktorn och även snöslungan för det lär väll snöa i vinter.



Snöslungan är givetvis ett hemmabygge, man kan väll inte bränna 20-25 tusen på en slunga när man kan få en sådan för 3000 plus 100timmar arbete ;-) 

Byggde snöslungan förra hösten och har kört med den hela förra vintern. Den fungerar bra så länge det ej är blöt snö. Om det är blöt snö så fungerar det bra ändå till man skall lyfta upp slungan eller stannar för då faller snö från tornet ner i rotorn och det blir en cementklump av det hela. Man får skotta blötsnö med frontlastaren och vänta på 1 till 3 minus grader  för att sedan blåsa iväg all snö.

Här börjar den ta form, rotortrumman och vingarna provmonterade.


Här provmonterar jag foten för utkastartornet. Har även svetsat plåten över inkastarvingarna och ramen runt slungan.


Rotorn med inkastarvingarna. Måste tacka Jan Eklund för inkastarvingarna, fick hans vingar för han bytte hela axeln efter att den blivit snedvriden. Min rotor har en genomgående axel tillverkad i en del utan svetsar, splinsen är frästa i axeln och rotorn som sitter på ett fyrkantsrör träs över axeln och låses med en M10 bult mellan inkastarvingarna och rotorn. Minskar risken för snedvridning då. Låsningen syns ej på denna bild för den var ej färdig då.
 

Här är tornet på plats.


Mekanismen för att kunna snurra på utkastartornet var en klurig sak att lösa. (Min traktor har ej så mycket hydralik så man får gott veva tornet) Tillverkade en axel som jag gängade med ett fyrkants järn 10*10mm med 10mm stigning, monterade den i ett uppkapat rör och lagrade den i båda ändorna. Till axeln anslöt jag ett gamalt knutkors från en bils rattaxel och till denna en längre axel med en vev. Sedan tillverkade jag en rund plåt som jag jackade ur med samma stigning som axeln och svetsade tornet på. Denna runda plåt glider på ett lager av fett och är låst i övre kant med en rund plåt så tornet ej lossnar. Det fungerar mycket bra.


Trepunktsfästena är gjorda med två storlekar så det passar dom flesta trektornerna.


Och lite färg måste man väll ha på slungan.


Har kört med slungan hela förra vintern och den fingerar bra så länge det ej är blöt snö. När det är blöt snö så fungerar den så länge man ej stannar för när man stannar så faller det ner snö från tornet och det blir en enda cementklump nertill i utkastaren. Man får gott skotta med frontlastaren och invänta 1-3 minusgrader för att sedan blåsa bort all snö.


Tack och hej. 
#1 - - Elsa:

Kul att du bloggar! Fortsätt så :)

Till top