Mera hotrodbygge

Hot Rod / Permalink / 0
 
 
Fortsatte med dörrkarmen på passagerarsidan.  
 
Finns ju inte en rak plåt på min bil så alla bockningar görs i falsmaskinen.  Här har jag då krympt och sträckt plåten så den har rätt form och nu bockar jag in kanten för dörrbladet.
 
 
 
Efter finjustering av längden och klippningar så provas plåten
 
Då var det dax för nästa plåt. Klipper all plåt som har raka klippningar i denna sax
 
Denna plåten bockades då 90 grader och snett över plåten för att följa vinkeln på sparklådan. Sedan sträcks den för att fälja ramens radie. Givetvis med samma mall som på förarsidan.
 
Efter sträckningen av plåten skall den då bockas 90 grader igen. Och nu är ju plåten inte rak så då bockas den i falsmasinen. Plåten körs mot mothåll så den följer kanten fint. Det går inte att köra på frihand när man bockar. Man kör bocken typ i 5 omgångar lite åt gången annars vrider man plåten så bocken blir inte skarp.
 
Sedan tillverkade jag nedre böjen till dörrkarmen. Denna bockades först och efter det krymp och sträck för att vrida den till rätt form. Använde förarsidans plåt som mall så dom blir lika,
 
Nu var jag tvungen att klippa bort plåt från torpeden så det blir likadant som på förarsidan. Använder papper till att malla av förarsidan och föra över formen pä andra sidan.
 
Grovklippte och lämnade 10mm till finjustering och provade sedan alla plåtar. 
 
 
 
Till top