Lördag

Varit och lagt ut balkar efter rammåtten på mitt svetsbord. Skall svetsa lite förstärkningar ännu sedan blir det att börja limma ihop ramen till ett stycke. Vet även hur jag löser ramkorset så växellådan passar in bra.
 

Gummibussningarna klara

Då blev gummina klara för både framvagn och bakaxel. Verktygen tillverkade jag på lördag och idag gjordes gummina klara. Verktygen la jag in i maskinen och slog på värmen. Maskinen och verktygen skall vara ca 140 grader varm innan man sätter i det ovulkade gummimaterialet. När allt nått rätt temperatur sätter man i gummit och det skall vara 50% mer än den färdiga delen. Sedan pressar man ihop allt och överflödet kommer ut ur lufthålen som är på utvalda ställen i verktygen.
 
 

Gummiverktyg

Svarvat fyra stycken pressverktyg till gummibussningarna och även gjort rågummi ämnen. Svarvade även hylsorna som skall vara mellan gummibussningarna och bulten. Tänkte pressa och vulka gummina imorgon.
 
 
 

Pelletsbrännaren

Fick problem med pelletsbrännaren förra veckan. Gick in i pannrummet för att fylla pellets och såg att panntemperaturen var nere på 55 grader, tyckte det var konstigt eftersom pelletsen går mellan 65-85 grader och elen går in på 60. Trodde det var problem med matningen så jag fällde upp kåpan på brännaren och den larmade inget på panelen.  Såg då att termostaten visade öppet läge på brännarens panel. Tyckte det var konstigt och trodde panntermostaten var trasig så jag vred på den och hörde till och frånslag. Vid tillslag på termostaten så blinkade tillslag på brännaren en sväng och gick sedan i öppet läge. Tänkte då att det är glapp på kablarna och ubdersökte det utan framgång. Såg sedan att en av kondensatorerna var lite konstig så jag gick in på www.elfa.se och beställde 3st nya för 100kr. Tänkte att det kanske är något i brännaren som söndrat kondensatorn så jag tog två extra. Har nu bytt kondningen och brännaren startade fint.
 
Nytt kretskort ligger på 2750kr så detta alternativ var billigare.
 
 
 
 
 
 

Bussningar del 2

Då var själva bussningshållaren klar. Svarvade gängan och gjorde hålet klart idag. Materialet jag använt är rostfritt så det går att polera och nan slipper färgsläpp eftersom den gängas. Kanske hinner göra formen som gummina skall vulkas/pressas i åt veckan.
 
 

Framvagnsbussning

Varit och tillverkat p-ände eller bussning till framvagnen kanske det heter. Synd att man är så glömsk för jag skulle ha tagit med mig en mutter så jag hade fått göra gängan. Nu fick jag tillverka den på ett annat sätt men det går nog bra det med. Fick inte helt färdigt måste ännu göra hål, svarva bort ena utsticket och gänga. Sedan när dom är färdiga gör jag ett verktyg så jag får göra gummibussningarna. Tror jag kör på 60sha hårdhet i gummit.
 
 

Mock-up

Plockade upp motor, låda och axlar på bänken idag. Nu är det lättare att bygga ramkrysset och alla delar runt.
 
 

Tidsoptimist

Tur man alltid tror det går så fort att göra något,  för skulle man ha facit skulle man inte orka......
Var idag och böka med ramkryssen. Skall ha avgasrören genom dom och då måste jag förstärka med rör och boxa in dom. Har kapat upp rören och boxplåtarna tidigare och igår blästrade jag dem. Idag har jag förmonterat allt så jag vet var jag skall skära upp hålen eller genomföringarna så allt passar bra. Fick gjort det mesta idag men får fortsätta imorgon. Kanske får det färdigsvetsat så man får ihop ramen nästa helg.
 
RSS 2.0