Panhard fram

Fortsatt jobba på panhardstaget och fästen till framvagnen.
 
Här är fästet svetsat och har påbörjat polering, först slipa. Slipningen börjar med 60 korn för att släta ut svetsen sedan på med 120k, 320k, 400k, 600k, 800k 1000k och efter det polering.
 
Så ser fästet ut när det är färdigt. Tog ca 6 timmar tillverka och polera.
 
Monterat fästet och påbörjat med panhardstaget.
 
Svarvar bussning hållare som skall svetsas i röret.
 
Här är ena sidan klar, imorgon fortsättning med andra sidan.
 

Ramen svetsad

Efter en veckas slit är ramen slutsvetsad. Finns några små prylar så som svetsmutter till fästen av avgasrör och bränsleledning kvar att svetsa.
 
Har retat mig länge på avslutet av ram krysset,  fick inte riktigt plats med krysset och motorn så då hamnade det längre bak och avslutet på krysset var utanför ramen.
 
Här har jag fått susa delen av krysset anpassat och nu är det fint.
 
Kunde inte svetsa hela fästet för pushroden med tiggen, var lite trångt mellan fästena så pinnen fick avsluta.
 
Fint med genomföringar i ramen för bromsarna.
 
Plockat ihop ramen igen.
 
Påbörjat tillverkning panhardfästet för framaxeln, tillverkar först en mall i plåt.
 
Skär ut delar med vinkelslip och plasma.
 
Fått fästet punktat, måste ännu polera mellan plåtarna före svetsning. Materialet är rostfritt.
 

Panhard, pushrod och kardan

En vecka ledig och spenderat all tid i garaget.
 
Tillverkat fästet till bakaxeln för panga staget.
 
Ungefär samma som satt på axeln fast lite renare.
 
Det var trångt men allt fick plats.
 
Pushrod stagen tillverkat i rostfritt så slipper man skador på lacken.
 
Efter svetsning upp i svarven och plana svetsen.
 
Polerar sedan.
 
Blir lite blank.
 
Kardanen behöver bli 10cm kortare. Börjar med att slipa bort färg och rost.
,
Var tvungen handla en ny medbringare och samtidigt nya kors så blir det bra.
 
Upp I svarven för att ta lös korshållaren.
 
Sticker av den mitt i svetsen. Direkt det puffar lite rost vet man att man är genom svetsen.
 
Efter kortning så monterar jag korset och monterar axeln på bilen. Mäter kastet och svetsar i omgångar för att hålla ner värmen.
 
Klart.
 
Sedan var det dax gå på ramen, slutsvetsning och sänka framvagnen 30mm.
 
Punktar fast två balkar så alla mått bibehålls. Sedan kapa bort mitten delen. 
 
Ny mitten del på plats och böron bli 30mm lägre.
 
Även gjort några genomföringar i ramen och stördämpar fästpunkter. 
 

Mer jobb på ramen

Svetsat urtaget i ramen.
 
Svarvat delar till panhard staget.
 
Yttre delen är gängad och svetsas i röret.
 
Här är den svetsad, har rensat gängan och svarvat ner svetsen.
 
Bussning av nylon gillas inte av SFRO. 
 
Presa ur bussningar.
 
Ersatt med gummibussning.
 
Måste bocka panhard staget så jag får plats därför putsas röret nu.
 
Nu är det blankt och fint.
 
Fem fsäten och två stag + korta kardanen så är bakändan klar.

Mycket smådelar mm

Sist jag uppdaterat så fick jag gångjärnen till fjädringen tillverkat. Har jobbat på resten av prylarna för att få klart fjädringen.
 
Detta skall bli fästet till gångjärnet.
 
Här har jag tillverkat alla delar för lagringen i gångjärnet.
 
Monterar ihop allt och har lite papper imellan så man får lite spel. Annars blir det så svårt montera senare.
 
Fästet klart för svetsning.
 
Då var gångjärnen klara, bara tryckstängerna och fästen till axeln kvar.
 
Här pågår tillverkningen av axel fästen. 
 
Axel fästena färdiga med gummi.
 
Rensar baxaxeln på diverse fästen.
 
Så nu är den ren.
 
Innan jag kan svetsa fästen för fjädringen måste jag svetsa bärarmsfästet. Blir så dåligt om utrymme senare. Axeln blästras först.
 
Nu är det rent och fint för svetsning.
 
Svetsar i en snurra så man får en jämn svets.
 
Blev riktigt bra.
 
Körde på lite primer också så den inte rostar.
 
Då var det dax för tryckstängerna. Tillverkas i rostfritt.
 
Många delar att svarva och polera.
 
Tryckstängerna klara. 
 
Jobbar på förstärkningar till urkap i ramen.
 
Två bitar klara.
 
Skär ut med plasma.
 
Passar bra efter lite slipande.
 
Hoppas på få färdigt allt med fjädringen nästa helg.
 
 
RSS 2.0