Takbygget fortsätter

Jobbat på ramen till vindrutan som sedemera taket skall anslutas till.
 
Är inte riktigt nöjd med formerna ännu så jag måste fundera hur jag får den att smälta in lite bättre.
 
lite bilder på rytramen
 

Mera tak på Hotrodden

Fortsatte med takbygget och böejade med plåten ovanför dörren.
 
Denna plåten skall nu formas så den passar in med föregåeende plåt och även dörrkarmen.
 
Ritar av formerna från B stolpen och grovklipper plåten. Lämnar ungefär 20mm extra. 
 
Sedan grovforma med krympmaskinen och engelska hjulet utrustat med gummi på övre hjulet för arr få en radie utan att sträcka plåten
 
Formar plåten och provar den i omgångar.
 
När plåten börjar vara nära slutgiltiga formen viker jag upp kanten för dropplisten
 
Och mer finjustering 
 
Nu är plåten 95% i rätt form och då finklipper jag den
 
Sedna lite finjustering för plåten ändrar alltid form när man klipper eftersom man har spänningar från krymp eller sträckning 
 
Dax å punkta plåten på plats
 
Och sedan denna plåten
 
den skall vara böjd i alla riktningar och ha ett spår i mitten så den måste sträckas extra i mitten så inte spåret gör den rak igen.
 
När man ändå är igång så gör vi en plåt till
 
Dax å punkta mittendelen och skruva i sidsn för jag måste ha lös denna senare för att göra plats för fönster. Använder alla svetstänger jag hittar så den blir rätt direkt
 
Och såhär blev det
 

Takbygge

Rivit av armeringsjärnen som varit mall för bakskärmarna och skruvat fast skärmarna. Sedan har jag gjort nya mallar för taket.
 
 
Sedan gjorde jag pappersmall som jag använde till att föra över måttet på taket till plåten. Klippte plåten grovt och började forma den. När formen var någotsånär finklippte jag den och vek upp kanten för dörrkarmen.
 
En plåt är då färdig till taket
 

Slipat svets på Hot Rod skärmarna

Båda skärmarna är nu klara för att svetsas i golvet och sparklådan så det blir en kaross av det hela.
 
Var svårt att klippa hjulhuset så man fick 100% kant i kant på plåtarna. Direkt det är en springa så slår det sig när man svetsar. Tog ganska mycket tid att slipa och smida svetsfogarna så det blev slätt men nu är det gjort.
 
Lite bilder på dagens arbete
 

Bakskärm

Jobbat med baksärmarna. Kan ej stänga igen nedre dörrkarmen innan jag svetsat bakskärmen för det finns några ställen som måste svetsas fast i tröskeln
 
 
 
Svetsat hjulhusen i skärmen. En skärm är helt färdig svetsad och den andra är på g till svetsen.
Lite bilder på hjulhus och skärm
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Svetsa på lite delar

Svetsat på sparklådor och lite dörrkarm.
 
Började morgonen med att pensla på lite svetsprimer på de ställen det skall svetsas.
 
Efter några koppar kaffe hade primern torkat och då svetsades sparklådorna på plats
 
Sedan provmonterades skärmar och övriga plåtar
 
Sedan lös med skärm och pensla på svetsprimer 
 
Medan primern torkade punktades främre dörrkarmen
 
När primern torkat svetsades ena delen av nedre dörrkarmen.
 
Och sedan var denna helgen slut.
 

Grundat prylarna

Grundmålat med Epoxi inne i sparklådorna så dom blir lite rosttröga. Är ju som lite lättare att få färgen dit nu för när det är svetsat går det ju inte pensla. Svetsade även främre dörrkarmen så den bara är att svetsa i karossen.
 
Lite bilder på dagens arbete
 

Golvet svetsat

Var och svetsade färdigt golvet och slipade så mycket jag kunde. Måste köpa några små fiberrondeller till lilla slipmaskinen så man kan slipa nere i hörnen.
 
Några bilder på dagens arbete
 
 

Svetsa golv

Jobbat lite med golvet till hotrodden. Tillverkat en kopparplåt av ett koppar rör för att ha som mellanlägg mellan ram och golv när det skall svetsas så man inte råkar svetsa fast golvet i ramen.
 
Plockade lös alla plåtar efter att jag märkt upp vart man skall måla på svetsprimer. Var ju tvungen fota alla plåtar då.
 
Målat på svetsprimer där det blir dubbelplåt
 
Monterat alla plåtar igen för att punkta fast dom på några ställen och sedan tagit lös och svetsat klart. Sedan montera punkta och ta lös igen så allt hamnar på rätt ställe och även för att slippa ligga där under bland en massa svetsloppor och svetsa.
 
Sedan montera tillbaka allt igen.
 
RSS 2.0