Grova ritningar på pannan.

Byggen, Pelletspanna / Permalink / 1

Huga vad det går hjärnceller när man skall försöka konstruera en ny panna. Har sökt efter uppgifter om eldstäder men allt man hittar på nätet är så diffust. Har även försökt hitta mått på konvektionsrören men ingen lycka där heller. Någon hade en uppgift om 50mm rör men det var ej säkra uppgifter. Om jag kan använda 50mm rör så underlättar det bygget men jag funderade om man skulle ha 60mm rör och lägga ena raden på insidan av tanken och den andra raden på utsidan och sedan klä in dessa rör med en plåt och skära hål mellan dessa delar så man får en större vattenmängd i pannan. Med 50mm konvektionsrör och ett 315mm rör till eldstad ligger jag på 140 liter vattenvolym i pannan. Gör jag en plåt på utsidan ökar volymen till 180 liter.


Någon som vet vad man skall ha för avstånd till väggar och tak i eldstaden? Ni ser på mina ritningar att måttet till taket blir 340mm och till bakre väggen 223mm. Om jag kan minska diametern på eldstaden så ökar vattenvolymen. Typ om jag går från ett 315mm rör till ett 270mm rör ökar volymen med 13 liter. Kan jag även sänka taket 150 mm ökar volymen totalt 22 liter.


Mycket att fundera på. Har ni åsikter är de välkomna.

Här är pannan från sida. Mått från brännare till eldstadens tak 340mm och till pannvägg 223mm
Låter deta ok eller skall man minska höjden ?


Här är en ritning vy uppifrån. Där ser man eldstaden som är 315mm rör och konvektionsrören 50mm.  

Var tvungen att lära mig autocad bara för att rita delarna till pannan så jag kan leverera färdiga ritningar till laser skärning, blir mycket billigare att få delarna då.

#1 - - Anonym:

Ett tips är att ta bort decimalerna i inställningen.

Till top