Installation av nya pannan

Byggen, Pelletspanna / Permalink / 0
Ja då har man börjat byta panna. Började vid 09:00 med att shunta ut all värme i huset och sedan tömma systemet. Tog ganska länge att tömma åbäket. Efter det var det bara att ta enmeters rörtången och börja skruva av alla rören. Fy f....n vad dom sitter. Är helt mör i kroppen efter alla rören. Har hunnit så långt att jag fått bort gamla pannan och provmonterat nya pannan så jag fick rätt mått på stosen för rökröret och sedan murat stosen. Har även kollat alla kopplingar som behövs till pannan och alla vattenledningar. Byter bort stålrören som finns i källaren till koppar så slipper man rosten.

Jag kommer att använda mig av presskopplingar till de flesta rören, fick låna maskin för presskopplingar av firman jag köper rördelarna. Det tycker jag var otroligt bra av det företaget. De sa att jag inte skulle köra med klämringskopplingar för det blir så dyrt.

Bild på flintstone pannan. Snygg ?? Ha ha ha



Ormboet av stålrör. Kul att försöka sota pannan bland alla dessa rör. Han som monterat flintstone pannan tänkte nog inte att man skulle sota den. Sitter en liten lucka under rören och dit skall man med sotborsten :-(



Här står stofilen och väntar på att få återgå till att värma det framtida garaget.



Hit skall vi montera den nya pannan. Ett par 43or på väggen efter skruvabortrörenjobbet.



Här måttar jag stosens plats. Blev ett stort hål. Måste säga att denna pannan är lite finare än den gröna :-)



Litet hål eller.



Det gick bra att fixa stosen fast det var så stort hål. Det nya hålets stenar passade bra in i det gamla.
Putsat och klart, bara att vänta till imorgon så det får brinna innan man får fortsätta monteringen.



Tjing.
Till top