Fälgbreddning

Bil, Byggen / Permalink / 1

En kille med en P1800 ville ha lite bredare fälgar och givetvis var det jag som fick lägga min fritid på det. Har börjat sticka isär fälgarna och mycket mer än så har jag inte hunnit med. Har byggt en vals i början på 90 talet när jag byggde en T23 Hot-Rod  för att kunna valsa plåt till fälgbreddning men har ej ännu hunnit valsa plåtarna. Skall uppdatera med bilder när jag fortsätter med fälgarna.




Återsår ca 3 timmar jobb med att svetsa och måla.

#1 - - Mark:

Hej!

Jag fick med en metallsvarv när jag köpte huset och tänker bredda några fälgar åt mig själv. Tyvärr ingen utbildning annat än bondförnuft.

Hur sätter du bäst fast fälgen i chucken så den sitter rakt och inte flexar, det är ju bara plåt?

Svar: Backarna spänner du inne i fälgen och dubben i centrumhål om det går. Sätt igång svarven på lagom varv. Knacka med hammare för att justera kast när den snurrar.
Tobbe Oja

Till top