Läkande dieselpump

Allmänt / Permalink / 0

Min Ford bråkar med mig. Den har haft problem med bromsarna, ena frambromsen har legat på så ibland har man just och just kommit upp i den hissnande hastigheten på 70kmh. Jag rev isär ena oket fram och bytte alla tätningar och trodde felet var åtgärdat. For på en provtur och samma elände kvarstod. Rev isär huvudcylindern men inget fel där heller så jag åkte över till Finland och köpte en ny bromsslang och bytte den och då fungerade det igen. Bromsslangen hade separerat på insidan och blev som en backventil. Efter bromsarna vart ok så började eländet läka diesel från dieselpumpen och givetvis på det värsta stället mellan pumphuset och högtryckssidan. Sökte efter en beg pump på skrotarna men dem skall ju ha mer än bilen är värd. Vad göra jo söka och läsa genom hela World Wide Web utan resultat, enda svaren man hittade där av alla jordens ljushuvuden var att lämna in pumpen till någon diesel mekaniker...jo hej på dig vet du vad det kostar....om någon söker efter en lösning på nätet behöver väl ingen svara att man skall lämna in den på lagning för jag tror att alla med tillåtelse att framföra en bil vet att det alternativet med att lämna in den på lagning finns. Jag tog en rövare och köpte på mig en hög med o-ringar i ungefärlig storlek och rev isär pumpen. När jag fick lös högtrycksdelen och plockade lös o-ringen såg man direkt att det var den som var den felande länken. O-ringen var full i små sprickor. Jag provade fram en passande o-ring och strök på ett lager med fett på alla kontaktytor och även på de lösa brickorna så de ej skulle falla av när man skall montera delarna in i pumpen. Jag monterade tillbaks alla delar luftade pumpen och vet ni vad alla ljushuvuden ???? jo det fungerade och kostade hela 15 svenska enkronor plus att jag har kvar en massa o-ringar. Tog hela 3 timmar att åtgärda och bilen fungerar precis som tidigare förutom att det ej droppar en massa diesel under den.







Ett tipps till alla er som inte vill spendera pengar på fel ställen riv isär och se vad som är fel och ni lyckas säkert laga det.

Till top