Tid för blogg

Allmänt / Permalink / 0
Oj vad tiden går. Har sista veckan semester redan. Semestern började med att jag åkte upp till morsan i Pello för att måla huset och garaget. Huset är 1 1/2 plans äldre hus så det finns en hel del yta att pensla. Det roliga var när vi kollade vädret på tv så skulle det vara regn vareviga dag. Varje morgon när man slog upp gluggarna så var det en stor sol på himmelen, så det var bara att hoppa fort i kläderna för att hinna måla innan det där regnet skulle komma, varje dag fortsatte på samma sätt med regn utlovat. Huset blev målat på ett par dagar och det där regnet vet jag inte vart det var men inte i Pello.

Efter Pello resan åkte jag hem och målade en Transporter. Blev ganska bra eller ägaren var nöjd. Sedan var det dax att serva traktorn. Har haft lite problem med hydrauliken när det varit riktigt kallt ute så det blev att inhandla 40 liter olja och byta både i motor, v-låda inkluderande hydrauliken. Lite eljobb vart de också för jag hade ingen arbetsbelysning bak på traktorn.

Var en hel del forskning för att hitta hydraulfiltret men den som söker han finner...
Bakom  kraftuttagets spak var filtret.




Efter traktorn har jag haft huvudbry med Forden, Bilen är en diesel och givetvis skall det strula. Den startar bra när den är kall men när den är varm så får man veva som en galning. Om man pumpar lite på handpumpen så startar den även varm. Tänkte att det är säkert fel på handpumpen så jag demonterade eländet och hittade två backventiler inne i den och det var en hel del annat än diesel där inne.



Efter att jag hade isär allt och rengjorde pumpen tänkte jag att nu är felet fixat....trodde du ja. Inget förändrades samma startproblem fortfarande. Bara att fortsätta fundera och klura så löser det sig säkert eller så blir det bilbyte.

Efter Forden har jag målat alla fönster i vårat hus och tvättat dem så man ser vad som händer där ute. I söndags var jag hos en kompis och bytte bakre bromsrören på en BMW E39. Rören vart lite rostiga vid bakaxeln så det var bara att slita lös vänster och höger sidas bromsrör mäta fram nya rör kona dem och montera dit, tog ca 4 timmar. Nu tänkte jag lacka och måla trappen in till huset och byta avgassystem på grabbens bil pluss en hel del annat också före man skall börja jobba.

Hej då.
Till top