Nära till hjulen

Hot Rod / Permalink / 2
Idag fick jag bakaxeln fast i stegarna och stegarna fast i ramen, Går som vanligt mycket tid att mäta in allt och fundera hur man skall svetsa fästen för delarna. Ibland blir det omöjligt att svetsa om man punktar fast alla fästen direkt. Blir trångt och svårt att få en fin svets så man får punkta fast ena halvan och svetsa den först och sedan mäter man in andra och vipps så har man fina svetsar på svåra ställen.
 
Här fogbereder jag fästen för bakaxeln. Har delat på fästet eftersom axeln är ihopmonterad.
 
 
Här svetsas den bortkapade delen från bakaxelfästet. Den svetsas bara i fästet så hela fästet är lös från axeln och går att justeras i sidled.
 
 
Sedan är det dax att göra det främre fästet för stegarna. Stegarna har justerats in så båda är exakt lika långa med clevisarna eller gaffellänk som det heter på svenska. Nu mäter jag in så allt är centrerat och att alla avstånd stämmer före jag mäter främre fästena och kapar/skär ut dessa ur en 5mm plåt.
 
 
 
Nu har jag mätt in första fästet på båda sidorna och svetsat fast det. Måttet på gummibussningarna är 40mm så det finns inte så mycket plats att svetsa på så därför svetsas yttre fästet på båda sidor först.
 
Sedan skall det inre fästet svetsas. För att vara helt säker på att det finns plats för växellåda/kardan provmonterar jag motorn innan inre fästet svetsas.
 
 
 
Sedan var det bara att svetsa fast fäste och punkta fast bakaxelfästen. Spännbandet på bilden är till fixering av framvagn som jag jobbar på nu.
 
Och så här ser det ut med stegarna monterade.
 
 
Börjat fixera framvagnen och borra fästet för hairpinsen. Tillverkade en borrstyrning så jag skulle få hålet i rätt vinkel i förhållande till hairpinsen. Var tvungen att ta bort ett av stöden till ramen eftersom den var exakt där hairpinsen skulle sitta. Sedan tog jag en knarpa och spännde ihop bladfjädern till trolig normalhöjd.
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Conny Stenudd:

Fan va kul å se ett nytt Rodbygge där hemma!!
Ska bli spännande att följa detta :)

TH400 lådan jag renoverade till Camaron för några år sen fungerar fortfarande utan problem. Är nog tack vare alla tips och råd jag fick av dig då, tror det var sommaren 2009 :)

Mvh Conny

Svar: Det var nog en bra mekaniker som skruvade i lådan.
Tobbe

#2 - - Johan:

Hej Snyggt bygge!
Får man fråga vart du köpt Gaffellänkarna?
Mvh JOhan

Svar: Tack.
Gaffellänkarna är egen tillverkning.
Tobbe

Till top