Reparera Volvo XC90 parkeringsbroms

Bil / Permalink / 1
Fick en 2a på parkeringsbromsen så jag bytte bromsbackar och trodde saken var biff. Vid efterkontroll hos bilprovningen så var bromsverkan fortfarande 0 på ena sidan. Tänkte att vajern måste ha lossnat på ena sidan så jag plockade ur mittkonsolen och kollade men allt var ok. Plockade då lös bromsskivor och backar, lossade även vajerjusteringen under mittkonsolen och nollade hävarmen som trycker på bromsbackarna. Mätte måttet på hävarmen när den var i 0 läge och måttet var 59mm. Tog sedan bromsbackarna och monterade det fasta staget och fjädern som håller fasta staget så jag fick ett bromspaket komplett utan hävarm. Satte in bromspaketet in i bromsskivan och mätte måttet där hävarmen skall sitta, måttet var 65mm. Det vill säga att man måste spänna upp hävarmen så mycket så det finns ingen kraft kvar i den. Antagligen är slitaget inne i bromsskivan stort eller så är beläggen på dom nya backarna tunnare än originalet.  Åtgärdade detta genom att svetsa på extra material och filade på bromsbackarna. Gjorde detta på den sidan fasta staget sitter. Provade backarna ett par gånger i bromsskivan och mätte måttet där hävarmen skall sitta. När jag låg på 60mm så var jag nöjd. Monterade ihop allt igen och spännde vajern enligt Volvos instruktioner och nu fungerar patkeringsromsen som den skall.
 
Tog inga bilder.
#1 - - Anton:

Snyggt

Till top