Dörren har fått lite mer plåt

Hot Rod / Permalink / 0
Jobbat på,dörren ett par dagar. Lite slipning och riktning kvar sedan nästa dörr.
 
Övre plåten är lite svår för den har böjar i flera led och sedan två raka ytor mot fönstret och midjan som fasas. Fick göra några övningsplåtar innan jag klurat ut hur den skall göras. Hjula upp den ordentligt i mitten innan jag började med finliret och det blev bra. Plåten under är som mall så jag har koll på svängar och bockningar.
 
Här börjar den ha rätt form. 
 
Kommit så långt så jag kan köra midjan. Sedan är det lite justering av delen som går mot rutan. Fick bocka upp den först för att kunna forma plåten och efter det bocka den 180 grader tillbaka.
 
Hade lite fel på formen mellan dörr och huv så här blev det en justering på 3mm.
 
Efter 180 graders bocken på delen mot fönsterlist fick jag handjustera plåten i rätt form.
 
Viker kanten som kommer klämmas mot ramen i dörren.
 
Övre delen klar.
 
Tillverkar en mall för nedre plåten. Vill bara ha yttre formen och hål i mitten så den inte senare påverkas av formen av dörrplåten eftersom den är konvex.
 
Anväder mallen för att få ut plåten. Markerar 25mm utanför så man har lite att jobba med. Kommer ju ha en 10mm kant ännu som skall vikas.
 
Plåten passar 😆
 
Hjula plåten I flera timmar och nu märker jag slutgiltigt mått.
 
Vikt in kanten och provmonterar.
 
Sista justeringar gjorda och nu märks klipplinje mot övre plåten.
 
Plåten klippt och punktad.
 
Kollar passformen och det ser bra ut så det är bara svetsa.
 
Svetsar 5-7cm och riktar svetsen tills hela svetsen är klar.
 
Så nu är plåten klar för slipning och riktning.
Till top