Dörr nr 2

Bil, Hot Rod, metalshaping / Permalink / 0
Skulle ha tillverkat en 1 dörrars kupé istället så hade jag sluppit dörr två, är ju inge kul göra en till för nu vet jag ju hur man gör en dörr 😨
 
Börjar med att klippa ut nedre yttre plåten på dörr ramen. Bockar den sedan i 90 grader så jag får en fjäns dit yttre skinnet skall klämmas fast senare.
 
Sätter distanser på sido stycken 
 
Klämmer fast sidorna i rätt läge
 
Börjar forma nedre plåten. Kör den i sträck maskinen 
 
Har nu bockningen på 90 grader och formen för dörren klar men plåten är fortfarande spikrak 
 
Krymper nu plåten för att få den att böja sig i samma form som karossen.
 
Provar plåten och den passar bra.
 
Nästa plåt bockas 90 grader i kantviken 
 
Krymper sedan ena sidan så jag får samma form som den yttre plåten jag gjorde tidigare.
 
Provar så formen stämmer mot andra plåten.
 
Nu skall det en 90 graders bock på plåten. Går inte göra i kantviken eftersom det är en kurva så då får man köra i falsmaskinen och bocka den lite åt gången.
 
Här är den då 90 grader. Har kört den 5 gånger och bockat lite i varje körning.
 
Då var plåtarna till yttre ramen klar, återstår att göra fönster kanalen innan den svetsas ihop.
 
Jag trodde att mitt projekt var ett mastodont projekt men detta är som en fis I rymden jämfört med Pelles projekt. Han bygger världens enda raka 16 cylinders bilmotor och till denna skall Pelle bygga en kaross också. Helt galet på ett positivt sätt. Gå in och kika på det underbara arbetet han gör. www.sweet16.se
Till top